Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12931
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنويجي, يوسف-
dc.date.accessioned2019-09-25T13:09:21Z-
dc.date.available2019-09-25T13:09:21Z-
dc.date.issued2019-06-20-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12931-
dc.description.abstractتعد السياحة أحد القطاعات الأكثر أهمية ودينامكية عبر العالم، فهي وسيلة فعالة لجلب مداخيل هامة من العملة الصعبة وامتصاص البطالة، وكذا المساهمة في الدخل الوطني، وزيادة الإي ا ردات للدولة، فقد أصبحت تعتبر حاليا صناعة تصديرية لها دور فعال في تحقيق التنمية اقتصاديا واجتماعيا، ولا يتحقق هذا إلا بالاهتمام الكبير للتسويق السياحي الذي يعتبر محرك للسياحة على المستوى الوطني والعالمي، فهو يعتبر أداة فعالة لتسيير المؤسسات السياحية وجعلها مرنة تستجيب مع اضط ا ربات السوق. وللج ا زئر سياسات وب ا رمج سابقة في السياحة والصناعة التقليدية لكنها لم ترقى للمستوى المطلوب وذلك لغياب الأدوات الفعالة كالتسويق، ولكن التسويق السياحي يعتبر من الأنشطة الاقتصادية المهمة لتطوير الصناعة التقليدية والحرفية في الج ا زئر. اما بالنسبة لغرفة الصناعة التقليدية لولاية بسكرة فهي تعاني من ناحية الدعم من المؤسسات المعنية ونقص الحرفي من جانب ترويج المنتج، وتعتمد الغرفة على جودة وسرعة العمل الاداري من خلال شبكة داخلية وب ا رمج التسيير في كل المجالات، ومن ابرز النتائج التي توصلنا إليها في البحث: - السياحة هي القطاع الأكثر جذبا للاستثما ا رت الأجنبية المباشرة. - يساهم التسويق السياحي في اشباع رغبات طرفي عملية التبادل (المنشآت السياحية، السائحين) بما يساعد على تحقيق منافع مادية ومعنوية للطرفين. - يعبر منتوج الصناعات التقليدية عن خصائص وممي ا زت وكذا العادات والتقاليد للمنطقة. - تعتبر دار الصناعة التقليدية أحد أهم المسالك السياحية لولاية بسكرة مما يجعلها قطب سياحي يتوافد عليه جميع السياح الذين يزورون الولاية. - يمكن لمنتجات الصناعة التقليدية تحسين صورة ولاية بسكرة. الكلمات المفتاحية: السياحة، التسويق السياحي، الصناعة التقليدية. VIII Summary: Tourism is one of the most important and dynamic sectors in the world. It is an effective means of attracting important income from hard currency, absorbing unemployment, contributing to national income and increasing the revenues of the state. It is now considered an export industry that has an effective role in achieving economic and social development. But with the great interest of tourism marketing, which is an engine for tourism at the national and global level, it is an effective tool for the management of tourism institutions and make them flexible to respond to market turmoil. Algeria has previous policies and programs in tourism and traditional industry but has fallen short of the required level For the absence of effective tools such as marketing and study, tourism marketing is considered an activity Economic development of Algeria's traditional and traditional industries. As for the Baskra Chamber of Handicraft, it suffers from the support of the relevant institutions and the lack of professionalism by promoting the product. The room depends on the quality and speed of administrative work through internal network and management programs in all areas, and the most prominent results we reached in the research: -Tourism is the most attractive sector for foreign direct investment. -Tourism marketing contributes to satisfying the wishes of the parties to the exchange process (tourist establishments, tourists) in order to achieve the material and moral benefits of the parties. -The product of traditional industries expresses the characteristics and characteristics as well as customs and traditions of the region. -The House of Handicraft is one of the most important tourist routes of the state of Biskra, making it a tourist pole frequented by all tourists who visit the state. -Traditional industry products can improve the image of the state of Biskra. Keywords: Tourism, Tourism Marketing, Handicraften_US
dc.language.isoaren_US
dc.titleدور التسويق السياحي في ترقية الصناعة التقليدية د ا رسة تطبيقية في غرفة الصناعة التقليدية والحرف لولاية بسكرةen_US
dc.title.alternativeمالية و تجارة دوليةen_US
dc.typeMasteren_US
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nouidji_youcef.pdf2,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.