Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14836
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | HAMADA, Soundous Marwa | - |
dc.date.accessioned | 2020-01-06T15:00:34Z | - |
dc.date.available | 2020-01-06T15:00:34Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14836 | - |
dc.description.abstract | Abstract Learners in advanced level are supposed to submit a final dissertation; for this, EFL students at the University of Biskra claimed that they face many obstacles in all research stages (before, during, and at the end). This may result from their lack of practice and experience of research in addition to their lack of certain skills such as research and cognitive skills, especially, critical thinking. The aim of this study is to investigate the role of assigning research papers as a technique to develop EFL learners’ critical thinking. Therefore, we hypothesized that the more EFL students are familiar with writing research papers, the more their critical thinking will be promoted. To test the validity of our hypotheses, a descriptive study is conducted with a qualiltative approach to collect analyze and interpret data. These latter were gathered through two different tools an interview administrated to nine (9) EFL teachers at University of Biskra and a questionnaire which is administrated to twenty-five (25) first year Master EFL students of sciences of the language from the same university. As a result, the study’ findings proved that both teachers and students agreed upon the importance of critical thinking in learning English as a foreign language and the effective role of assigning research papers as a technique to develop students’ critical thinking. Thus, the study findings confirmed the validity of our hypotheses. At the end, it is highly recommended for teachers to change the ways of teaching and evaluating students and base them on what makes students more creative and productive by adopting learner-centered techniques such as research papers in order to develop their students’ learning and research skills including (personal, social, academic, and cognitive skills). الملخص يتوقع من طلبة الماستر إنجاز و تقديم مذكرات في نهاية مشوارهم الدراسي في الجامعة من اجل تخرجهم. ولقد افصح العديد منهم بانهم واجهوا العديد من المشاكل في جل مراحل البحث )قبل، إثناء، و بعد( و هذا قد يرجع الى عدم تمرنهم و تجربتهم في إنجاز البحوث باإلضافة إلى افتقارهم لبعض المهارات كمهارة البحث و المهارات الذهنية. إن الهدف من هذه الدراسة هو مناقشة دور و استعمال األوراق البحثية في تطوير تفكير الطلبة النقدي. و منه فقد إفترضنا أنه كلما قام الطلبة بإنجاز و إعداد األوراق البحثية، كلما تطور تفكيرهم النقدي. للتأكد من صحة هذه الفرضية اعتمدنا على دراسة ارتباطية مبنية على نتائج منهجية ثنائية )مختلطة(. لجمع البيانات استعمل الباحث وسيلتين مختلفتين : مقابلة تم إجراؤها مع تسعة )9 ) أساتذة لغة إنجليزية باإلضافة الى استبيان تم توزيعه على خمسة و عشرين طالبا )25 )سنة اولى ماستر تخصص علوم اللسان بجامعة محمد خيضر بسكرة. وقد اسفرت النتائج المتحصل عليها على اتفاق األساتذة و الطلبة حول أهمية التفكير النقدي في تعلم اللغة اإلنجليزية كلغة أجنبية باإلضافة إلى اتفاقهم حول الدور الفعال الستعمال األوراق البحثية كتقنية من أجل تطوير التفكير النقدي للطلبة. ومنه فإن النتائج المتحصل عليها قد أثبتت صحة فرضيتنا المقترحة وفي األخير تم تقديم بعض التوصيات لألساتذة حول تغيير طرق تدريس و تقييم الطلبة إلى طرق ترتكز على كل ما يجعل الطلبة أكثر إبداعا و إنتاجية و ذلك بتبني و استعمال تقنيات مثل األوراق البحثية لتطوير مختلف مهارات التعلم و البحث لدى الطلبة. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.title | INVESTIGATING THE ROLE OF RESEARCH PAPERS IN DEVELOPING EFL STUDENTS’ CRITICAL THINKING The Case of First Year Master EFL Students of Sicences of the Language at Biskra University | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Faculté des Lettres et des Langues FLL |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
INVESTIGATING THE ROLE OF RESEARCH PAPERS .pdf | 2,49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.