Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14941
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBELKHADEM, Nour-
dc.date.accessioned2020-01-20T09:13:18Z-
dc.date.available2020-01-20T09:13:18Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14941-
dc.description.abstractAbstract Foreign language teaching, more than any other social or human discipline, is constantly witnessing changes in revolutionizing the teaching methodology and producing new teaching techniques. Since research made it evident that what makes second or foreign language learners competent in the target language is not only the mastery of linguistic rules but also the practice of free-form communication. It is clear now that the main purpose of learning is communication .Nevertheless, students are surprised when they realize that, in spite of having a perfect dominion of the L2 grammar rules, they have difficulties at interpersonal level when establishing a conversation with native speakers. This is due to the fact that even fairly advanced learners often lack communicative competence; most of third year English students enrolling the Algerian Education find it difficult to master all the aspects of speaking and produce appropriate situationally utterances ,on account for the complexity of speaking as a skill and to the teaching instructions which remain form-focused. This work focuses on investigating the impact of the contextual-based approach on third year students’ oral communication proficiency at Biskra University and more precisely at the section of English. This is achieved through two complementary stages ;first, a survey via a questionnaire conducted to know the level of awareness do third year EFL students’ display towards context –based approach .Second, another questionnaire is conducted on how do oral expression teachers at the English Department perceive their students level of competence in communication .The data gathered reveal that the respondents, by and large, students attribute a low level of awareness on the contextual approach , as well as dissatisfaction displayed from the teachers’ part with the oral communicative level students’ manifest. A mixed method data analysis procedure have better validated the hypothesis proposed at the very beginning to lead us to confirm stating that if teachers adopt context-based approach , they will improve their EFL learners’ oral communication proficiency, students whom undergone through a contextual teaching activity are more proficient than others who have not. Finally, comparing the final results with the respondents answers allow us to the validity of our suggested hypothesis. Indeed, context-based approach do have a positive impact on third year students at the Department of English at Biskra University, as it provides a pivotal tool towards achieving remarkable changes at the level of proficiency in communication. ملخص تدريس اللغة األجنبية، أكثر من أي مجال اجتماعي أو إنساني آخر ، يشهد باستمرار تغييرات و ثورة في منهجية التدريس وإنتاج أساليب تدريس جديدة. منذ أن أوضحت األبحاث أن ما يجعل متعلمي اللغة الثانية أو األجنبية مؤهلين في اللغة المستهدفة ليس فقط إتقان القواعد اللغوية ولكن أي ًضا ممارسة التواصل الحر. أصبح من الواضح اآلن أن الغرض الرئيسي من التعلم هو التواصل. ومع ذلك ، يفاجأ الطالب عندما يدركون أنه على الرغم من امتالكهم لقدرة هائلة في التحكم في قواعد اللغة ، فإنهم يواجهون صعوبات على مستوى التعامل مع اآلخرين عند إجراء محادثة مع ناطقين أصليين. ويرجع ذلك إلى حقيقة أن المتعلمين المتقدمين إلى حد ما يفتقرون في كثير من األحيان إلى الكفاءة في التواصل ؛ يجد معظم طالب اللغة اإلنجليزية الذين يلتحقون بالتعليم الجزائري في السنة الثالثة صعوبة في إتقان جميع جوانب التواصل الشفهي وإنتاج الكلمات المنطوية المناسبة ، بسبب تعقيد التواصل لغويا كمهارة وأساليب التدريس التي تنصب جل تركيزها على الجانب النظري. يركز هذا العمل على دراسة تأثير النهج المستند إلى السياق على إتقان كفاءة التواصل الشفهي لطالب السنة الثالثة في جامعة بسكرة وبشكل أدق في قسم اللغة أوالً، عبر استبيان تم إجراؤه لمعرفة مستوى اإلنجليزية.و يتحقق ذلك من خالل مرحلتين متكاملتين وعي طالب اللغة اإلنجليزية اتجاه االنجليزية كلغة أجنبية في السنة الثالثة نحو النهج المستند إلى السياق. ثانيا يتم إجراء استبيان آخر حول مستوى ادراك اساتذة التعبير الشفهي في اللغة مستوى كفاءة طالبهم ً، في مجال استعمال اللغة للتواصل . تكشف البيانات التي تم جمعها أن المشاركون، بشكل عام، يعزون مستوى منخفض من الوعي حول النهج السياقي، باإلضافة إلى عدم الرضا الذي يظهر من جانب المعلمين تجاه مستوى التواصل الشفهي للطالب. لقد أثبت إجراء تحليل البيانات صحة الفرضية المقترحة في البداية ليقودنا إلى التأكيد على أنه إذا تبنى االساتذة نه ًجا قائ ًما على السياق ، فسوف يحسنون إتقان التواصل الشفهي لمتعلمي اللغة اإلنجليزية كلغة أجنبية ،و ان الطالب الذين خضعوا لنشاط تعليمي سياقي أكثر كفاءة من اآلخرين الذين لم يفعلوا. أخي ًرا ، تتيح لنا مقارنة النتائج النهائية مع إجابات المشاركين صحة الفرضية المقترحة. في الواقع، فإن النهج المستند إلى السياق له تأثير إيجابي على طالب السنة الثالثة في قسم اللغة اإلنجليزية بجامعة بسكرة، ألنه يوفر أداة محورية نحو تحقيق تغييرات ملحوظة على مستوى الكفاءة في التواصلen_US
dc.language.isoenen_US
dc.subject: Context-based approach, Oral communication Proficiency, EFL students (English as a foreign language),Appropriate situationally utterances.en_US
dc.titleInvestigating the effect of context-based approach on students’oral proficiency in communication: the case of third year LMD students’ at Biskra University.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Investigating the effect of context-based approach on students’oral.pdf7,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.