Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14957
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBerroussi, Dounia-
dc.date.accessioned2020-01-22T09:09:36Z-
dc.date.available2020-01-22T09:09:36Z-
dc.date.issued2019-07-22-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14957-
dc.description.abstractAbstract Our study tends to investigate the role of group work activities in the process of interaction in foreign language classrooms. It aims at gaining understanding of both concepts (group work and interaction); in other words, whether group work can be an effective pedagogical strategy to improve peer interaction (student-student interaction) or not. Therefore, it is significant to investigate how interaction occurs within the groups and what are the major factors and challenges that hinder students from interaction and teachers when set for group work. In addition, it is important to determine students’ attitudes toward group work activities, its effects on the classroom interaction and finally the role of teachers in finding alternatives to improve interaction within groups. For that reason we have hypothesized that the effective use of group work activities helps students to have positive attitudes toward and at the same time improves classroom interaction. The study was conducted in El Meghaier at Habba Abd El Madjid Secondary School using observation and postquestionnaires as two main instruments to collect data in order to confirm or reject the hypothesis. Classroom observation and students questionnaire involve thirty-one (31) 2 nd year students-scientific stream; whereas, teachers’ questionnaire is conducted with nine secondary school teachers (8 from El Meghaier and one from El Hamraia). The results reveal that the majority of students have positive attitudes toward group work in which they enjoy and become active to some extent when they work with others. Therefore, using group work as a pedagogical strategy has a significant role in helping students to be more active through creating more chances for student- student interaction to share knowledge. ملخص تهدف هذه الدراسة إلبراز دور العمل الجماعي في تحسين او تعزيز التفاعل في القسم )بين األستاذ وكذلك تفاعلال التالميذ فيما بينهم( لتالميذ السنة الثانية في ثانوية حبة عبد المجيد-المغير. تتيح استراتيجية العمل الجماعي )كإحدى استراتيجيات العمل التعاوني( للتالميذ فرصة التحاور بحرية وتبادل المعرفة واألفكار مما ينتج عنه تطوير عالقة التالميذ وجعلهم أكثر اجتماعية. ومن اجل اإلجابة عن التساؤالت المطروحة، افترضنا أن التطبيق الفعال للعمل الجماعي او العمل باألفواج يزيد من تفاعل التالميذ فيما بينهم وكذا يعطي انطباع إيجابي نحو هذه االستراتيجية بحيث اعتمدنا على المنهج البحثي المختلط وقمنا باستخدام وسيلتي بحث، األولى مالحظة للفصل الدراسي أين الحظنا كيفية حدوث التفاعل في ستة )6 )مجموعات او افواج لمدة 6 حصص بحيث قمنا بالجلوس مع كل فوج مرتين )في الصباح والمساء(. باإلضافة للمالحظة قمنا بتوزيع استبيان ل 9 أساتذة ثانوي واستبيان ل 13 تلميذ قسم ثانية ثانوي شعبة علوم لمعرفة انطباعاتهم وآرائهم حول العمل الجماعي. بعد تحليل ومناقشة النتائج المتحصل عليها من المالحظات واالستبيانين اكتشفنا ان التالميذ كانوا أكثر تفاعال وحماسا أثناء عملهم ضمن أفواج وان ألغلبهم موقف ايجابي تجاه هذه االستراتيجية بالرغم من مجموعة العوائق والعوامل التي كانت موجودة، كما ان لألستاذ دور هام وفعال في تنظيم العمل الجماعي وتحفيز التالميذ من خالل استعمال أنشطة مختلفة، حس الفكاهة ...الخ. بهذا نستنتج ان للعمل الجماعي كاستراتيجية بيداغوجية دور هام في تحفيز التالميذ وزيادة تفاعلهم من خالل مشاركتهم لألفكار والمعارف ومناقشتهم لمختلف التمارين واألنشطة.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.subjectGroup work, classroom interactionen_US
dc.titleThe Importance of Group Work Activities in Enhancing EFL Classroom Interactionen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The Importance of Group Work Activities in Enhancing EFL Classroom.pdf1,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.