Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15449
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعرعار مسعود-
dc.date.accessioned2020-12-04T22:05:07Z-
dc.date.available2020-12-04T22:05:07Z-
dc.date.issued2020-10-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15449-
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة النشاط البدني الرياضي اللاصفي في تنمية بعض المهارات الاجتماعية في ثانويات المقاطعة الادارية المغیر بالإضافة إلى معرفة إذا كان هناك تباين في ممارسة النشاط الرياضي اللاصفي ما بين تلاميذ المرحلة الثانوية وقد استخدمنا المنهج الوصفي نظرا لتلائم هذا المنهج مع هذا النوع من الدراسات وقد تألف مجتمع البحث من جميع أستاذة التربية البدنية والرياضية لثانويات المقاطعة الادارية المغیر والذي بلغ عددهم 11 أستاذ ثم تطبق أداة الدراسة المتمثلة في الاستبيان للحصول على المعلومات من المبحوثين وقد تم بناء الاستبيان بالاعتماد على عدة مقاييس للنشاط الرياضي اللاصفي التي استعملت في دراسات سابقة تناولت موضوع النشاط الرياضي اللاصفي وقد تم توزيع الاستبيان على عينة استطلاعية وذلك من أجل التحقق من خصائصه السيتكيومترية لكن تعذر طرحه على مجتمع الدراسة نظرا لظرف وباء كورونا و قد اجبرنا ذلك على الاكتفاء بالجانب النظري و نتائج الدراسات السابقة هذا وقد جاءت نتائج الدراسة أنه أثناء ممارسة النشاط الرياضي اللاصفي نرى تنمية بعض المهارات الاجتماعية و على رأسها مهارة التعاون و التواصل و الانتماء أكثر بين التلاميذ وقد جاء في أهم توصيات ان تكون هناك اهتمام أكبر بالأنشطة اللاصفية بالإضافة الى توفیر كل المرافق الملائمة لتعليم مختلف الأنشطة الرياضية Study summary The study aimed to identify the relationship of extracurricular sports physical activity in the development of some social skills in the secondary schools of the administrative district of Mughayer in addition to knowing whether there is a discrepancy in the practice of extracurricular sports activity among secondary school students We have used the descriptive approach due to the suitability of this approach with this type of studies The research community consisted of all the teachers of physical education and sports of the secondary schools of the administrative district El Meghaier who reached 40 professors Then the study tool represented in the questionnaire was applied to obtain information from the respondents The questionnaire was built based on Several measures of extracurricular sports activity were used in previous studies that dealt with the subject of extracurricular sports activity The questionnaire was distributed to an exploratory sample in order to verify its psychometric properties But it was not possible to put it to the study community due to the circumstance of the Corona epidemic and this forced us to be satisfied with the theoretical side and the results of previous studies The results of this study came that during the practice of non class sport activity we see the development of some social skills on top of which is the skill of cooperation communication and belonging more between Students and it was mentioned in the most important recommendations that there be greater interest in extra curricular activities in addition to providing all appropriate facilities for teaching various sports activitiesen_US
dc.language.isoaren_US
dc.subjectالانشطة البدنية الرياضية اللاصفية والمهارات الاجتماعية والمراهقةen_US
dc.titleدور النشاط البدني الرياضي اللاصفي في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية و الرياضيةen_US
dc.typeMasteren_US
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020ARAR.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.