Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/23297
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | بوعمر, سهيلة | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T09:13:21Z | - |
dc.date.available | 2023-03-20T09:13:21Z | - |
dc.date.issued | 2021-07-13 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/23297 | - |
dc.description | جامعة محمد خيضر بسكرة | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر استخدام شبكتي "Facebook وTwitter" على مستوى الذكاء الاجتماعي لدى الطالبة الجامعية، وذلك انطلاقا من سبعة فرضيات؛ الأولى تتعلق بالكشف عن الفروق في درجات القياس القبلي والبعدي والتتبعي على مقياس الذكاء الاجتماعي بين مستخدمي Facebook وTwitter، لتبحث بعدها الثانية فيما إذا كان هناك تدخل في درجات القياسين القبلي والبعدي لمتغيرات السن والمستوى الدراسي والتخصص العلمي وساعات الاستخدام. وبالنسبة للثالثة فتتوجه للكشف عن الفروق بين درجات القياسين القبلي والبعدي، في حين هدفت الرابعة للكشف عن الفروق بين درجات القياسين البعدي والتتبعي لدى أفراد العينة، لتحدد الخامسة حجم الأثر على درجات الذكاء الاجتماعي نتيجة استخدام الشبكتين، أما الفرضية السادسة فتبحث عن مكونات الذكاء الاجتماعي في محتوى صفحات مستخدمي Facebook وTwitter، لتركز الفرضية الأخيرة على الكشف عن أثر الشبكتين على الذكاء الاجتماعي من وجهة نظر المستخدمات. ولاختبار هذه الفرضيات؛ فقد تم اعتماد المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة، الذي طبق على عينة قدرها 40 طالبة غير مستخدمة لأحد الشبكتين Facebook أو Twitter، من جامعة بسكرة في مرحلة التدرج (الليسانس والماستر). وقد تم اختيارهن بطريقتين؛ الأولى كانت بطريقة العينة القصدية، أما الثانية تمت من خلال عينة كرة الثلج. وللتمكن من الوصول لأهداف الدراسة المرجوة، تم الاستعانة بثلاث أدوات بحثية تمثلت في؛ مقياس الذكاء الاجتماعي، أداة تحليل المحتوى، المقابلة. وبعد عملية البحث أسفرت النتائج عما يلي: 1. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات القياس القبلي والبعدي والتتبعي على مقياس الذكاء الاجتماعي بين مستخدميFacebook وTwitter. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات القياس القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الاجتماعي لدى أفراد المجموعة المستخدمة لـ Facebook وTwitter تبعا للسن والمستوى الدراسي والتخصص العلمي وساعات الاستخدام. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الاجتماعي لدى أفراد المجموعة المستخدمة لـ Facebook لصالح القياس البعدي. ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الاجتماعي لدى أفراد المجموعة المستخدمة لـ Twitter. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس البعدي والتتبعي على مقياس الذكاء الاجتماعي لدى أفراد المجموعة المستخدمة لـ Facebook وTwitter. 5. يوجد حجم أثر متوسط لاستخدام شبكة Facebook وغياب الأثر لاستخدام شبكة Twitter على درجات الذكاء الاجتماعي لدى المستخدمين. 6. توجد مكونات للذكاء الاجتماعي على صفحتي Facebook وTwitter . 7. غياب الأثر لدى مستخدمات Twitter بنسبة أعلى مقارنة بمستخدمات Facebook. Based on seven hypotheses, the current study aimed to reveal the effect of the use of the 'Facebook and Twitter' networks on the level of social intelligence in university students, the first relates to the detection of differences between Facebook and Twitter users in tribal, dimensional and tracking degrees on the social intelligence scale, The third is intended to reveal the differences between the grades of the tribal and dimensional indexes, while the fourth is intended to reveal the differences in the individuals of the sample between the degrees of distance and track, The fifth hypothesis is to assess the extent of the impact on the degrees of social intelligence because of the use of the two networks, while the sixth hypothesis focuses on the components of social intelligence in the content of the Facebook and Twitter user pages, and the latter hypothesis on the identification of the effects of the two networks on social intelligence from the user's point of view. The semi-experimental approach with a single community configuration, which applied to a sample of 40 unused students for a Facebook or Twitter network, from the University of Biskra in the hierarchy (bachelor's and master's degrees), was adopted to test these hypotheses. The Content Analysis Tool, the Social Intelligence Measure, and the interview. The results, after the search, resulted in: 1. On the social intelligence metric between Facebook and Twitter users, there are no statistically significant differences in tribal, dimensional and tracking measurement scores. 2. Depending on age, education level, scientific specialization and hours of use, there are no statistically significant variations in tribal and dimensional assessment scores on the social intelligence scale of group members used on Facebook and Twitter. 3. Among the members of the community using Facebook in place of telemetry, there are statistically significant differences between the pre and post measurement scores on the social intelligence scale. No statistically significant differences were observed between the pre and post measurement scores on the social intelligence scale among the members of the Twitter community. 4. There were no statistically significant differences between the social intelligence scale's post-measurement and tracer scores among the group members used for Facebook and Twitter. 5. Facebook use has a medium impact size and no impact of Twitter usage on the social intelligence scores of users. 6. On Facebook and Twitter, there are components of social intelligence. 7. The absence of the effect on Twitter’s users with a higher proportion compared to Facebook’s users. | en_US |
dc.description.sponsorship | جامعة محمد خيضر بسكرة | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.subject | - مستوى الذكاء الاجتماعي - الطالبة الجامعية | en_US |
dc.title | على مستوى الذكاء الاجتماعي لدى الطالبة الجامعية twitter و facebook أثر استخدام شبكتي - دراسة شبه تجريبية على عينة من طالبات جامعة محمد خيضر بسكرة-. Doctoral thesis, faculté des sciences humaines et sociales. | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département des sciences humaines |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
أطروحة دكتوراه سهيلة بوعمر.pdf | 9,26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.