Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحمودة, مريم-
dc.date.accessioned2023-04-29T18:37:19Z-
dc.date.available2023-04-29T18:37:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24715-
dc.descriptionجامعة محمد خيضر بسكرةen_US
dc.description.abstractملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى معرفة الفروق بين العزو السببي،و استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا تبعا لمستوى التحصيل الدراسي،على عينة تكوّنت من(198)تلميذا وتلميذة من تلاميذ السنة أولى ثانوي مرتفعي ومنخفضي التحصيل الدراسي ،يتوزعون على 5ثانويات بمدينة بسكرة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق أداتين للقياس وهما: 1 .مقياس العزو السببي لـ ليفكورت. 2.مقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا من إعداد "بينتريش" تعريب عزت عبد الحميد. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المقارن،وبرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS لمعالجة البيانات وتحليلها،وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - أنه توجد فروق دالة إحصائيا في العزو السببي تعزى لمتغير التحصيل وذلك لصالح مرتفعي التحصيل الدراسي. - كما أنه توجد فروق دالة إحصائيا في استخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا تعزى لمتغير التحصيل وذلك لصالح مرتفعي التحصيل الدراسي. ABSTRACT : The study aimed to know the differences between the causal attribution and self-regulated learning strategies according to the level of academic achievement, on a sample consisting of (198) male and female students of the first year of high and low academic achievemen, distributed over 5 secondary schools in Biskra. To achieve the objectives of the study, two measurement tools were a applied, namely: .1 The causal attribution measure of Lefcurt. .2A scale of self-regulated learning strategies prepared by Pintrich, Arabization of Ezzat Abdel Hamid. The researcher used the comparative descriptive approach and the SPSS program for social data processing and data analysis. The study reached the following results: - There are statistically significant differences in the causal attribution, attributed to the achievement variable, in favor of those with high academic achievement. - There are also statistically significant differences in the use of self-regulated learning strategies attributable to the achievement variable, in favor of those with high academic achievement.en_US
dc.description.sponsorshipجامعة محمد خيضر بسكرةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.subjectStudents, High, Low, achievementen_US
dc.title) العزو السببي واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي مرتفعي ومنخفضي التحصيل "دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة بسكرة" Causal Attribution and Self-Regulated Learning Strategies of Students the first year of Students the first year of High and low achivement. Doctoral thesis, faculté des sciences humaines et sociales.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences sociales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مريم حمودة مذكرة دكتوراه.pdf10,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.