Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/5491
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | د.محي الدين عبد العزيز | - |
dc.date.accessioned | 2015-03-03T11:44:19Z | - |
dc.date.available | 2015-03-03T11:44:19Z | - |
dc.date.issued | 2015-03-03 | - |
dc.identifier.issn | 1112-7031 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/5491 | - |
dc.description.abstract | ملخص: مرت حركية التعليم في الج ا زئر بعدة م ا رحل أساسية، تكونت خلالها المدرسة الج ا زئرية، ,واكتسبت بسبب المشكلة الاستعمارية، كبقية بلدان المغرب العربي، صبغة خاصة للمدرسة الج ا زئرية، جعلت هم المدرسة منصبا في جل الاهتمامات إلى التحرر من الهيمنة الثقافية الاستعمارية، وهو ما أدى إلى إعادة الصياغة التصورية للمدرسة الج ا زئرية بمقتضى الإصلاح الجذري سنة 6791 ، إلا أنه اصطدم بظروف واقعية أفرزت العديد من المشكلات سواء ارتبطت بمسار الإصلاح ذاته، أم بأزمات على المستوى الاقتصادي والسياسي، أدت إلى التأجيل، والتخلي عن بعض تلك التصو ا رت، وهو ما ظهر من خلال التعديلات المتواصلة طيلة الفترة ما بعد تعميم المدرسة الأساسية، والى غاية الشروع في تطبيق المشروع 3002 ، والذي يعد من وجهة / الإصلاحي الجديد 3002 نظر بعض الإصلاحيين حلقة موالية من حلقات إصلاح 6791 الجذري، وهو لا يخرج عن صلبه، حسب البعض، وعودة إلى عهد الازدواجية وفرسنة التعليمAbstract: The Algerian educational movement has gone through many essential stages during which the Algerian school has been shaped. Even if these stages do not differ in form compared to what is found in the other societies, the problem of colonization in north Africa in general, and in Algeria in specific has given special characteristics to the Algerian school. This has made getting rid of the cultural dependence the first concern of the Algerian school. It has also led to the reconsideration of its conception in the 1976 radical reform. However , the new conception has met many obstacles which gave birth to a series of problems related to the reform itself or at the political and economic levels. This situation has either caused postponing the reform , or neglecting parts of the conception. This has appeared through the continuous changes during the period coming just after the generalization of the fundamental school, and which continued until the application of the2002-2004 reform project. The latter is considered by some reformists as an integrated part of the 1976 radical reform which represents a return to the era of bilingualism and reintroduction of the French aspect into education. | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.title | تطور حركية التعليم في الجزائر من عام 1830 إلى عام 1990 | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | العدد 07 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
محي الدين2.pdf | 383,4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.