Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/8848
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | د. رزيق بوزغاية | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-20T13:31:42Z | - |
dc.date.available | 2017-03-20T13:31:42Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/8848 | - |
dc.description.abstract | لا شك في أن أية مقاربة مأمولة للخطاب الأدبي تستند من قريب إلى المعرفة اللغوية، من حيث كون اللغة المادةَ الأساسية للأدب. وإذا كان مسعى القراءة النقدية الوقوف على أسرار اللغة المبدعة كان تفسير تلك الأسرار كامنا في آليات اللغة وطريقة اعتمالها في النصوص السردية والشعرية، وهذا بالنظر دائما إلى قارئ متفاعل. لقد جرت عادة المؤرخين للنقد أن يصنِّفوا آراء الناقد الفرنسي ميشال ريفاتير ضمن ما يعرف بالأسلوبية الشعرية، والأسلوب هو واحد من المفاهيم المحورية التي استمدها النقاد من قديم، إلا أنها عرفت في مرحلة ما من مراحل النقد المعاصرة تحولا نحو الوصف البنيوي للنص الأدبي، بداية من الاتجاه الشكلاني، وقد يعضد هذا التصنيف أن عمل ريفاتير على مستوى الخطاب الشعري كان منصبا على اللغة، كان اشتغاله على تحليل الأفق الإبداعي للغة الأدبية انطلاقا من عدم وفائها للقواعد اللغوية المعهودة في التواصل اليومي....There is no doubt that any approach of literary discourse must be based on a linguistic knowledge, in the fact that the language is the essential material of literary work. If the purpose of the critical reading is to describe the secrets of creative language, the interpretation of those secrets is hidden in the language mechanisms and the way of its interaction in the narrative and poetic texts , and this is when taking into account an interactive reader. It has been the historians of criticisms’ custom to classify the views of the French critic Michel Riffaterre in what is known poetic stylistic, and the style is one of the central concepts that critics derived from the old, but it has known in a stage from stages of the contemporary criticism a shift towards structural description of literary text, starting from formalistic trend, and this categorization can sustain that Riffaterre’s work at the level of poetic speech focused on the language, his concern was with the analysis of the creative horizon of literary language starting from its disloyalty with its usual linguistic rules in the daily communication. | en_US |
dc.title | التفكير اللغوي في سيمياء الشعر عند ميشال ريفاتير | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | العدد09 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.