Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9827
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | مسلم, زينب | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-05T10:38:15Z | - |
dc.date.available | 2017-11-05T10:38:15Z | - |
dc.date.issued | 2017-06 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9827 | - |
dc.description.abstract | الملخص يعد الدرس النقدي اليوم، من أهم الدروس التي تُلْقي بالعمل الإبداعي إلى مصاف ا قدّمه من اهتمامات تسعى لاستنطاق كل ّ النخبة؛ ذلك لم صغيرة وكبيرة في العمل الإبداعي أي ا كان جنسه ( نثري أو شعري)، وما يسعى له الدرس النقدي الذي جاء به الناقد جيرار جينيت الموسوم ب (المناص)؛ الذي أولى العناية الكاملة والشاملة لكل ما يأتى من خربشات حول العمل الإبداعي، بدء من الغلاف مروراً بالمتن نحو الغلاف الخلفي... ليستنطق كل ما كان مسكوت عنه في السابق. هذا ما أدت إليه تعددية القراءة و جدلية التأويل، حتّى أصبح كل ناقد يتنزه بالنص يمنة ويسرا محاولاً استنباط كل ما تضمنه من جماليات، مستندا على درس 'جنيت' (العتبات النصيّة) والتي أهملتها الدراسات السابقة جملةً وتفصيلا. من أيقونات متوزعة على الغلاف كاسم المؤلف والعنوان الرئيس و التجنيس والصورة وما إلى ذلك من ايقوانات تسهم في بعث الشرارت الأولى للمتن. بعد دراستنا لعتبات [ ديوان نبوءات الجائعين للشاعر "أيمن العتوم" ]، تمكنّا من خلالها استنباط الشعرية واستنطاق المسكوت عنه، لاسيما تلك الصورة التي تتربع على الغلاف الأمامي، وغيرها من الأيقوانات، كما حاولنا فك شيفرات العناوين الفرعية باعتبارها عتبة تكشف قصدية المتن. وفي ختام هذا البحث رودتنا عدّة أسئلة أهمها: هل نجحت العتبات النصية في ربط المعنى الحقيقي ولو من بعيد مع المتن؟ أو أا مجرد خربشات لا تمت للمتن بأي صلة؟ وكل ما تمّ استقراءه كان من وحي الاعتباط والعشوائية؟ ملخص البحث باللغة الأجنبية (انجليزية). Nowadays, the critical lesson is considered to be one of the most essential lessons which casts the creative work down into the elite lane. That is due to the interests it presents which aim at examining every detail found in the creative work regardless to its gender (prose or poetry); in addition, whatever goal the critical lesson brought by the critic …, which is characterized by (the paratext), seeks which gave general and total attention to all what arrives from scrabbles about the creative work, starting from the cover, passing through the text, then towards reaching the back cover in order to inquest all what was previously ignored. This latter led to the existence of different readings and the argumentation of interpretations to the point where every critic became strolling through the text right and left trying to reveal all its aesthetics, and depending on Genete’s lecture which was ignored by the previous studies altogether and in details. Starting from the items distributed on the cover such as the name of the author, the main title, the type of the text, imagery, and other items which contribute in sending the initial signals about the text. After the study of the thresholds [ the collection of poems by“Ayman AL-otoom”], it was possible to deduce the aesthetics of the text along with what was neglected, especially that image which sits on the front cove and other items. Moreover, there was an attempt to decipher the sub-titles’ codes considering them as a threshold which reveals the purpose of the text. By the end of this study, many questions have arisen, among the most important: did the textual thresholds succeed in connecting the actual meaning, even if by little, to the text? Or is it just scrabbles which have no relation to the text? And all what had been induced was arbitrary and random? | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.title | العتبات النصية في ديوان: نبوءات الجائعين ل: أيمن العتوم | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Faculté des Lettres et des Langues FLL |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.