Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/11002
Title: محمد أركون: رؤية في مسارات الأنسنة
Authors: زرفة بولقواس
Issue Date: Nov-2017
Abstract: تهدف هذه الورقة البحثية إلى فحص وتحليل موقف محمد أركون تجاه الأنسنة، والتي هي أساس الفكر التنويري، إذ بارع في التنقيب عن جذور المفهوم فلسفيا وبالأخص في حضارة العصر الذهبي الكلاسيكية خصوصا جيل التوحيدي ومسكويه. واختيار موضوع الأنسنة لمحمد أركون كان المهم فيه ليس موقفه في حد ذاته، وإنما كيف استدل على وجوده قبل القرن التاسع عشر في الفكر الغربي، ودلالات الافتخار بكونه أول من استعمل مصطلح الأنسنة في الفكر الإسلامي، رغم اعترافه بازدهار التيار الإنساني العقلاني في القرن الرابع الهجري. وتوقفت الدراسة عند نماذج الأنسنة الأركونية دون تجاوز رؤيته للأنسنة الكونية وما تحمله من صعوبة التحقق في الواقع، بالإضافة إلى تحليل أهم أبعاد الأنسنة، بدءا بالعقلية وتوقفا بالتاريخية. محل الدراسة على طول الفترة مدار البحث This study aims to analyze Mohammed Arkoun's vision of humanity, which is the basis of Enlightenment thought. Sought to find the roots of the philosophical concept, especially in the classical golden Age civilization and precisely the atawhidy and Muskawih generation. The choice of Muhammad Arkoun's humanism was important not to his position, but how he was confirmed before the nineteenth century in Western thought, and signs of pride as the first to use the term humanism in Islam thought, despite the recognition of the flourishing human rationalism in the fourth century AH The models of humanism were discussed at Arkoun without exceeding his vision of humanism and the difficulty of achieving it in reality, in addition to analyzing the most important dimensions of humanity, from the mentality to the historical
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/11002
Appears in Collections:العدد04

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
محمد أركون رؤية في مسارات الأنسنة .زرفة بولقواس.pdf477,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.