Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12166
Title: | دور التنمية الموارد البشرية في تعزيز اليقظة التكنولوجية دراسة حالة كليات جامعة محمد خيضر بسكرة |
Authors: | سعد_الله, مونية |
Issue Date: | Jun-2018 |
Abstract: | الملخص : هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الإطارات المعنية بجامعة محمد خيضر بسكرة بكلياا الستة نحو مستوى تنمية المورد البشري السائد والتعرف على مستوى تعزيز اليقظة التكنولوجية لديهم،إضافة إلى ذلك معرفة دور تنمية المورد البشري بأبعادها الثلاثة (التدريب، التعلم، والتحفيز) في تعزيز اليقظة التكنولوجية. يتكون مجتمع الدراسة المستهدف من الإطارات السائدة بالجامعة حيث تتمثل في عميد، ونائب عميد,ورئيس قسم، ورئيس مصلحة لكل كلية، واستخدمت الطالبة طريقة العينة العشوائية البسيطة والتي بلغ عددها( 48 )، حيث تم توزيع استبانة عليهم من خلال عدة زيارات ميدانية، واس ترد منها ( 40 ) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي. وتم الإعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية لتحليل تحليل الانحدار المتعدد. ،(Analyses ofvariance) البيانات منها: مقياس الإحصاء الوصفي، تحليل تباينالإنحدار ولخصت هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: أن مستوى تنمية المورد البشري السائد بالجامعة جاء متوسط اَ، بينما مستوى تعزيز اليقظة التكنولوجيةجاء بمستوى مرتفع، وتبين وجود دور ذو دلالة إحصائية لتنميةالمورد البشري للتعلم في مستوى تعزيز اليقظة التكنولوجية بالجامعة، بينما لا يوجد دور ذو دلالة إحصائية لتنمية المورد البشري ببعديه (التدريب، والتحفيز) في مستوى تعزيز اليقظة التكنولوجية بالجامعة، حيث فسر تنمية المورد البشري ( 18.5 %) من المتغيرات الحاصلة في مستوى تعزيز اليقظة التكنولوجية وذلك بالاعتماد على قيمة معامل التحديد . Ra المعدل 2 وت وصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة الإستفادة من الخدمات التعليمية الإلكترونية في التدريب والتعلم باعتبارهم أحد سمات العصر الحالي، وعلى الجامعة التركيز على هذا اال بشكل أوسع مما ماهو موجود حاليا، نظراَ لحيازة بعد التحفيز على المستوى المخفض توصي الدراسة بضرورة الالتزام بنظام علمي وموضوعي في عملية استخدام التحفيز، بحيث يتم تقديم مكافآت مادية ومعنوية لدعم الإطارات بالجامعة تكفل إنجاز الأعمال بشكل جيد، وعلى الجامعة مواكبة التغيرات المتسارعة في مجال استخدام التكنولوجيا من خلال البحث والتطوير المستمر مما يساهم في تنمية المورد البشري الذي بدوره يعزز اليقظة التكنولوجية. Abstract : This study aimed to identify directions of the meant frames at the University of Muhamad khider in Biskra to complete its six level towards development human dominant resourceband the acquaintance on level consolidation of the technological alertness with them, in addition to that knowledge role development of the human resource in its three distances (the practice, the learning, and thecatalysis) in consolidation of the technological alertness. The aimed studious Society is formed from dominant frames in the university where chief imitates in, and deputy of chief, and department head, and president of service for each complete, and the student used method of the random simple sample and which her number informed (48), where distribution of showing was complete on them through several field visits, and redeemed from its (40)showing of good for the statistical analysis. The dependency on group the statistical ways for analysis was complete the statements from her: Measure of the descriptive count, analysistbaaynaal'inHdaar (Analyses ofvariance),analysis of the numerous decline. This study toseveral results summarized the most importantThat level development of the human dominantresource in the university came medium, whilelevel of consolidation awake aaltknwlwjytjaa' inhigh level , and clarity presence of role havingstatistical evidence ltnmytaalmwrd the mankindfor the education in level consolidation of the technological alertness in comprehensive, while role does not create having statistical evidence for development the human resource in dimensional his (the practice, and the catalysis)in level consolidation of the technological alertness in comprehensive, where development of the human resource explained(18.5%) the variables the occurring in level ofconsolidation the technological alertness and that in the accreditation on value of treated themodified specification. Ra2 and the study togroup the recommendations reache d the most important: Necessity of the use theinstructional electronic services in the practiceand the learning in their consideration is sharper features of the current era, on thecomprehensive concentration hereunto thedomain in form expands of which what is present currently, sight for possession after thecatalysis on the reduced level entrusts thestudy necessarily the observance in scientificregime and two sub jects in operation of use thecatalysis, in such a manner that pledging accomplishment of the works in good form is complete presentation rewards of material and moral to support the frames in the university, oncomprehensive accompaniment of theaccelerated changes in domain of usetechnological through the searching and thecontinuous development of which development of the human resource contributes in who in turn the technological alertness consolidates. |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12166 |
Appears in Collections: | Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مونية_سعد_الله.pdf | 2,09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.