Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12752
Title: استخدام أسلوب التكلفة المستهدفة كأداة لتحقيق الميزة التنافسية د ا رسة ميدانية مؤسسة المطاحن الكبرى -للجنوب أوماش-بسكرة
Other Titles: محاسبة
Authors: دائرة, بشير عبد القادر
Issue Date: 20-Jun-2019
Abstract: هدفت هذه الد ا رسة لتسليط الضوء على استخدام أسلوب التكلفة المستهدفة لتحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية والتعرف على أسلوب حديث من أساليب محاسبة التكاليف والمتمثل في أسلوب التكلفة المستهدفة بحيث تقوم على تخفيض تكاليف إنتاج منتوج في مرحلة تخطيط وتصميم مع التحكم فيه اولمحافظة على الجودة المطلوبة من قبل العميل، بعد تحديد سعر البيع بناءا على د ا رسة السوق وهامش الربح الذي نرغب المؤسسة في تحقيقه. ومن أجل تحقيق هذا الهدف يجب إدماج الجانب النظري على مؤسسة المطاحن الكبرى للجنوب، وذلك وفق لمعطيات المؤسسة: المعلومات، المقدمة، وقد حاولنا تطبيق هذه الطريقة على المؤسسة لأنه لا يتم حساب التكلفة المستهدفة حيث تكيف المعلومات المقدمة لنا من طرف المؤسسة على الجانب النظري وتم توضيح العلاقة بين التكلفة المستهدفة اولميزة التنافسية واسقاطها ميدانيا من خلال د ا رسة حالة مؤسسة المطاحن الكبرى للجنوب. وقد توصلت الد ا رسة إلى العديد من النتائج أهمها: إن المؤسسة محل لا نطبق طريقة التكلفة المستهدفة في حساب التكاليف وبعد محاولة تطبيقها تحصلنا على فارق بين الطريقة المستخدمة والتكلفة المستهدفة مما يساهم في تحقيق إرباح وبالتالي تحقيق ميزة تنافسية للمؤسسة. الكلمات المفتاحية: تكلفة مستهدفة، ميزة تنافسية، محاسبة تكاليف. IV Abstrac : The aim of this study is to highlight the use of the cost method to achieve the competitive advantage of the economic institution and to identify a modern method of cost accounting, which is the method of cost target, which is based on reducing the cost of producing a product in the stage of planning and design with control and maintain The quality required by the customer, after determining the selling price based on the market study and the profit margin that the institution wants to achieve. In order to achieve this objective, the theoretical aspect should be integrated with the Grand Mills Corporation for the South, according to the information provided by the Foundation: Information, Introduction. We tried to apply this method to the institution because the target cost is not calculated. The relationship between the target cost and the competitive advantage was clarified and dropped in the field through a case study of the Grand Mills Company for the South. The study has reached a number of results, the most important of which is: The institution is the place to apply the method of cost target in the calculation of costs and after trying to apply, we get a difference between the method used and the cost target, which contributes to the achievement of profits and thus achieve the competitive advantage of the institution. Key words: Target Cost, Competitive Advantage, Cost Accounting
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12752
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دائرة_بشير_عبد_القادر.pdf9,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.