Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12756
Title: اثر القيم التنظيمية على جودة الخدمة الصحية من وجهة نظر الممرضين-المؤسسة العمومية الاستشفائية- دباخ السعيد بالمغير.
Other Titles: ادارة موارد بشرية
Authors: مباركي, ايمان
Issue Date: 20-Jun-2019
Abstract: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى اختبار أثر القيم التنظيمية بأنواعها (قيم إدارة المنظمة، قيم إدارة المهمةـ، قيم إدارة العلاقات، وقيم إدارة محيط العمل) على جودة الخدمة الصحية من وجهة نظر الممرضين والتي تم قياسها من خلال (الاعتمادية، الاستجابة، الأمان، الملموسيةـ، والتعاطف). تم تطبيق الدراسة في المؤسسة العمومية الإستشفائية "دباخ السعيد"-المغير-. واعتمد الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات الأولية ،حيث وزعت 62 استمارة على الممرضين كعينة ميسرة، واسترجع منها 54 استمارة واستبعد4 استمارات. بعد التحليل الإحصائي للبيانات من خلال برنامج SPSS، توصلت الدراسة إلى أن مستوى القيم التنظيمية بأبعادها في المؤسسة العمومية الإستشفائية متوسط، وأن مستوى جودة الخدمة الصحية بأبعادها عال. كما أن للقيم التنظيمية أثر إيجابي على جودة الخدمة الصحية في المؤسسة المبحوثة و يرجع هذا الأثر إلى كل من بعد قيم إدارة محيط العمل وقيم إدارة العلاقات، بينما قيم إدارة المنظمة وقيم إدارة المهمة ليس لهما أثر على جودة الخدمة الصحية في المؤسسة المبحوثة. و قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات ذات الصلة بالموضوع. الكلمات المفتاحية : قيم تنظيمية، إدارة المنظمة، إدارة المهمة، إدارة العلاقات، إدارة محيط العمل، جودة الخدمة الصحية، مستشفى دباخ السعيد –المغير. Abstract: This study aimed to investigate the impact of organizational values on the health services quality from the point of view of nurses. Organizational values were measured through its types (Organization management values, task management values, relationship management values, and business environment management values), whereas health services quality were measured through (Reliability, responsiveness, safety, tangibility, and empathy). The study applied in the public hospital institution "Dabbakh Al-Saeed" -ELMeghier-. The questionnaire was used as a main tool for collecting primary data. The researcher distributed 62 questionnaires on a convenience sample and she retrieved 54 questionnaires, 4 were excluded. After analyzing the data by using the statistical analysis program SPSS, the study found that the levels of organizational values and its dimensions in the public hospital are average, and the levels of health service quality with its dimensions are high. Also the results assured that both relationship management values and business environment management values have a positive impact on the health service quality. While organization management values and task management haven't significant impact on the health service quality. The study explanations and recommendations are also proposed. Keywords: organizational values, organization management values, task management values, relationship management values, business environment management values, health service quality, public hospital institution "Dabbakh Al-Saeed" - ELMeghier -. ،
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12756
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MEBARKI_IMENE.pdf7,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.