Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12761
Title: اثر تبني تكنولوجيا الاتصال على التسويق الداخلي
Other Titles: ادارة الموارد البشرية
Authors: بوزوايد, الزهرة
Issue Date: 20-Jun-2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثرتبني تكنولوجياالاتصالعلى التسويق الداخلي في الدؤسسسة العمومية الاستشفائية دباخ السعيد بالدغير الوادي، وذلك من خلال التعرف على أثره على الأبعاد الأربعة للتسويق الداخلي، والدتمثلة - في ثقافةالخدمة، التفاعل الداخلي، التحفيز ا ولتدريب. ولتحقيق الذدف تم تصميم استبانة مكونة من ) 43 ( سؤسال وزعت على عينة مكونة من ) 57 ( مفردة من عمال الدؤسسسة العمومية الاستشفائية دباخ السعيد بالدغير ولاية الوادي، كان منها 06 استبيانا صالحا للتحليل. وقد توصلت الدراسة إلىوجود أث رتكنولوجيا الاتصال على التسويق الداخلي في الدؤسسسة العمومية الاستشفائية دباخ السعيد بالدغير الوادي، وكذا وجود أث رتكنولوجياالاتصالعلىكل منثقافةالخدمة، التفاعل الداخلي، التحفيز - ا ولتدريب. وعموما توصلنا إلى أن ممارسات التسويق الداخلي في الدؤسسسة الصحية ليست بالقدر الكافي والدطلوب لتحسين أداء الخدمة العمومية جراء عدم استعمال الجيد لتكنولوجيا الاتصال وعدم توظيفها كما يجب، لذذا فعلى الدؤسسسة الاستشفائية أن تلي اهتمام أكبر لذذا المجال التقني، وتعمل على امتلاك بنية تحتية تكنولوجية ، تساعد موظفيها لأداء أفضل. الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا الاتصال، التسويق الداخلي، ثقافة الخدمة، التفاعل الداخلي، التحفيز، التدريب، الدؤسسسة العمومية الاستشفائية دباخ السعيد بالدغير الوادي. - . Abstract The objeftive of this study is to learn about the impact of communication technology on internal marketing in the public hospital institution, Debbakh Said –El Meghaier, El oued, by identifying its impact on the four dimensions of internal marketing, namely: culture of service, internal interaction,and motivationand traning. To achieve this objective, a questionnaire consisting of (34) questionnaires was distributed to a sample of (75) individual workers ofDebbakh Said –El Meghaier, El ouedMills Foundation, of which 60 were valid for analysis. The study found the presence of communication technology on the internal marketing in the public institution of the hospital, Debbakh Said –El Meghaier El oued, as well as the presence of communication technology in each culture of service, internal interaction, motivation and training. On general, we found that the internal marketing practices in the health institution are not enough and required to improve the performance of the public service because of the lack of good use of communication technology and not to employ them properly. Therefore, the hospital should follow the greater attention to this technical field and work to have atechnological infrastructure, to help their employees for better performonce. Keywords: Communication Technology, Internal Marketing, Service Culture, Internal Interaction, Motivation, Training, Public Hospital Establishment DebbakhSaid –El Meghaier- El oue.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12761
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zohra_bouzwaid.pdf8,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.