Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12780
Title: أثر التسويق الداخلي في تعزيز التعلم التنظيمي-دراسة حالة مديرية الصيانة لشركة سوناطراك-بسكرة-
Other Titles: مالية و تجارة دولية
Authors: حسنى هرشة, حفيظة
Issue Date: 20-Jun-2019
Abstract: الملخص VII دف الدراسة الحالية إلى البحث عن فهم أفضل العلاقة التي تربط بين التسويق الداخلي و التعلم التنظيمي ،وذلك 􀀳 بعاده المتمثلة بعناصر 􀀹 من خلال بناء نموذج قابل لتطبيق ،يتكون من متغيرين أساسين و المتمثلين في التسويق الداخلي بعاده المتمثلة 􀀹 مزيجه التسويقي (المنتج الداخلي ،السعر الداخلي ،التوزيع الداخلي ،الترويج الداخلي) و التعلم التنظيمي .Huber في مراحل عمليته وفقا لنموذج وبغية تحقيق ذلك ،تم تصميم استبيان مكون من 35 عبارة ، تم توزيعها على عينة من إطارات مديرية الصيانة لشركة تمع الأصلي البالغ 95 إطار 􀁬 على عينة عشوائية البالغ حجمها 70 إطار من ا 􀁣 طراك – بسكرة- ،حيث اعتمد 􀁣 سو .Spss.v مج 20 􀁣 ستخدام بر 􀁰 كملها ،فقد كانت قابلة لتحليل الإحصائي 􀀹 ،واسترجاعها ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها هو أن مديرية محل الدراسة تطبق أن هناك ممارسة لعناصر المزيج التسويق الداخلي لتعلم التنظيمي ،هذا 􀁰 تم بشكل متوسط 􀀳 يشكل ضمني وليست مقصودة و موجهة لتحقيق أهداف التسويق الداخلي ،و لإضافة إلى وجود أثر للتسويق الداخلي وكل بعد من أبعاده على التعلم التنظيمي ،وعدم وجود 􀁰 من وجهة نظر المبحوثين، ت المبحوثين ح ول متغير التسويق الداخلي تعزى للمتغيرات(العمر،المؤهل العلمي، 􀁰 فروقات ذات دلالة إحصائية في إجا لنسبة للتعلم التنظيمي فأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة 􀁰 الخبرة)،بينما توجد فروق على مستوى الجنس أما ت المبحوثين حول التعلم التنظيمي تعزى للمتغيرات (الجنس ،العمر ، المؤهل العلمي) ،بينما توجد 􀁰 إحصائية في إجا فروق على مستوى (الخبرة). واستنادًا على النتائج المتوصل إليها ،تم تقديم مجموعة من التوصيات استكمالا لمستلزمات الدراسة و لغرض الإفادة منها. الكلمات المفتاحية: التسويق الداخلي ،مزيج التسويق الداخلي ،التعلم التنظيمي ،المنظمة المتعلمة.The current study aims to seek a better understanding the relationship between the internal marketing and organizational learning, by building an applicable model, consisting of two main variable representing in internal marketing mix elements (internal product, internal price, internal promotion) and organizational learning with its dimensions represented in the stages of its operation according to Huber model. In order to achieve this ,It is designed a questionnaire consists ,of a 35 statement questionnaire ,distributed to a sample of the Sounatrak Directorate of Maintenance – Biskra - ,based on a random sample of 70 frames from the original community of 95 frames ,and retrieved in its entirety, was susceptible to statistical analysis using the Spss.v20 program. One of the most important findings is that the Directorate of the study applied a practice that there are elements of the internal marketing mix is implied, not deliberate and targeted to achieve the objectives of the internal market, paying an average organizational learning, this from the viewpoint of the respondents, as well as a sign of internal market and every dimension of the organizational learning, and there was no statistically significant differences in the responses of respondents about changing the internal marketing attributed to variables (age, academic qualifications, experience), while there are differences in terms of gender for organizational learning the results showed no statistically significant differences in the responses of respondents on organizational learning attributed to variables (sex, age, academic qualifications), while there are differences on the level of (experience). According to the results, it was a series of recommendations to supplement school supplies for the purpose of taking advantage of it. Keywords: Internal Marketing, Internal Marketing Mix, organizational learning, a learning organization.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12780
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hasni_harcha_hafida.pdf3,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.