Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12916
Title: دور الابتكار التسويقي في كسب ولاء العميل للعلامة التجارية دراسة ميدانية لبنك الخليج الجزائر - وكالة بسكرة
Authors: zarez, raounek
Issue Date: 20-Jun-2019
Abstract: أصبح التغيير هو القاعدة الأساسية في بيئة الأعمال الأساسية الحالية القائمة على المنافسة الشديدة وسرعة التغيير تعتمد بشكل كبير على الابتكار كمدخل أساسي ولاسيما ما يتصل بعناصر المزيج التسويقي وما تقوم به المنظمة من أساليب وطرق واستخدام معدات تساهم في خلق حالة جديدة تسويقيا تجعل المنظمة مختلفة عن الآخرين في السوق. وباعتبار أن العلامة التجارية عنصر فعال، فقد أصبحت تمثل إحدى الهياكل الأساسية في إستراتجية المنظمة من خلال المهام التي تؤديها والأهمية التي تقدمها وعليه فإن هذه الدراسة تسلط الضوء على واقع استخدام الابتكار في المزيج التسويقي لكسب ولاء العميل للعلامة التجارية، وقد تم اختيار عملاء بنك AGB بسكرة لدراسة الحالة. بالاعتماد على '' الاستبيان'' واختبار الفرضيات عن طريق معالجة البيانات باستخدام برنامج SPSS ، تظهر نتائج الدراسة أن عملاء بنك الخليج الجزائر يوافقون على أن هذا البنك يعتمد على الابتكار في جميع أنشطته التسويقية، غير أن أهم الأبعد الرئيسية التي لها دور في كسب ولائهم للعلامة التجارية AGB كانت: الابتكار في الأفراد، الابتكار في العملية، والابتكار في الدليل المادي الكلمات المفتاحية: الابتكار التسويقي، العلامة التجارية، الولاء، بنك AGB بسكرة- - Abstract : Change has become the cornerstone of the current core business environment based on intense competition and the speed of change depends heavily on innovation as a key input, particularly with regard to marketing mix elements and the organization's methods, methods and use of equipment that contribute to creat a new marketing situation that makes the organization different from others. market. As an effective component, the brand has become one of the infrastructure of the organization's strategy through the tasks it performs and the importance it provides. This study highlights the reality of using innovation in the marketing mix to win the customer's loyalty to the brand. Case study. Based on the questionnaire and test hypotheses by processing data using the SPSS program, the results show that customers of Gulf Bank Algeria agree that this bank depends on innovation in all its marketing activities. However, the most important key factors that have a role to play in their loyalty to the brand AGB's business was: innovation in individuals, innovation in process, innovation in physical evidence. key words: Marketing Innovation, Brand, Loyalty, Bank AGB-Biskra
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12916
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
زاغز_رونق.pdf8,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.