Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12933
Title: دور إدارة الموارد البشرية في تحقيق الرضا الوظيفي دراسة حالة بالمديرية العملية لإتصالات الجزائر –بسكرة-
Other Titles: ادارة الموارد البشرية
Authors: ماضوي, صالح
Issue Date: 20-Jun-2019
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور إدارة الموارد البشرية في تحقيق رضا الموظفين بمقر المديرية العملية لإتصالات الجزائر، وتحددت مشكلة الدراسة بالسؤال التالي: هل لإدارة الموارد البشرية دور في تحقيق رضا الموظفين؟ وقد تم الإعتماد على المنهج الوصفي و المنهج القياسي ولأنه المنهج الأنسب لموضوع الدراسة بحيث تكونت عينة الدراسة من واحد و أربعين (41) موظفا إداريا بالمديرية العملية لإتصالات الجزائر، حيث تم إنتقاؤهم بطريقة عشوائية بسيطة، وتم تصميم إستبيان )إستمارة( تكون في صورته النهائية من ثلاث محاور. وكانت الفرضية العامة للدراسة كالآتي : تلعب إدارة الموارد البشرية دورا هاما في تحقيق رضا الموظفين. وكانت نتائج الدراسة كما يلي: - ظهر دور لإدارة الموارد البشرية لعنصر التحفيز بشكل كبير تجاه العاملين عدا التدريب و تقييم الأداء . - أظهر العمال رضا وظيفي بشكل عام. - يوجد بشكل عام دور لإدارة الموارد البشرية في تحقق الرضا الوظيفي، وهو ما ظهر بشكل مفصل من خلال التحفيز الذي أبدى دورا فعالا في تحقيق الرضا الوظيفي في المديرية العملية لإتصالات الجزائر لولاية بسكرة. Abstract : The objective of this study is to know the role of human resources management in achieving the satisfaction of the staff at the headquarters of the operation of Algeria Telecom. The problem of the study was determined by the following question: Does human resources management have a role in achieving employee satisfaction? The descriptive approach and the standard curriculum were adopted as the most suitable method for the subject of the study. The sample of the study consisted of forty (40) administrative staff in the practical administration of the communication of Algeria, where they were selected in a simple random way. The questionnaire was designed in a final form of three axes . The general hypothesis of the study was as follows: Human resources management plays an important role in achieving employee satisfaction. The results of the study were as follows: - The role of human resource management of the stimulus component has grown significantly towards staff except training and performance evaluation. - Workers showed job satisfaction in general. - In general, there is a role of human resources management in achieving job satisfaction, which was demonstrated in detail through the motivation, which showed an active role in achieving job satisfaction in The practical direction of algerian communications of Biskra.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12933
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ماضوي_صالح.pdf5,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.