Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12936
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorتيقاني, مارية-
dc.date.accessioned2019-09-25T13:45:33Z-
dc.date.available2019-09-25T13:45:33Z-
dc.date.issued2019-06-22-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12936-
dc.description.abstractالملخص: تخلص دراستنا هذه إلى محاولة تحديد بعض التقنيات المتشابهة في كل من الرواية والسينما دون نسيان االختالف الحاصل بينهما. إذ في غياب هذه االختالفات ال يمكن الحديث عنهما معا، فهذه االختالفات هي التي تشكل أصالتهما معا، إال أنه يمكننا القول إن الفنين استفادا من بعضهما البعض. فالرواية وبعد تحقيق السينما لهويتها الفنية الخاصة بها قد عادت إلى السينما واستقت منها بعض تقنياتها وحاولت توظيفها في بنائها الروائي، فرأت في المونتاج السينمائي تقنية جديدة من أجل حركية داخل مسارها السردي ووظفت مميزات التعبير بالمقاطع، كما أخذت الرواية اللغة المشهدية من السينما مستفيدة من خصائصها في الحكي والوصف والحوار بمستوييه. هذا التالقي والتقاطع بين الفنين الروائي والسينمائي جعل العديد من الدارسين والنقاد يدعمون عملية االلتقاء الحاصل بينهما والدعوة إلى المطالبة باستمراره ذلك أن الفن الذي ينغلق على ذاته يموت. 98 Summary: This study leads us to try to identify some similar techniques in both the novel and the cinema without forgetting the difference between them. In the absence of this difference, we cannot talk about them together. It is these differences that create their originality to say that the two arts benefit from each other. The novel, after realizing the cinema’s artistic identity, has returned to the cinema and derived some of it’s technique and tried to employ them in the construction of the novelist, that’s without forgetting the film production, where it inspires a new technique for mobility within its narrative path. Taking advantage of their characteristics in the description and dialogue. This encounter and intersection between the literary and cinematic art has made many scholars and critics to support the process of encounter between them and call for the demand to continue, because the art that closes itself dies.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.title. المونتاج السردي و اللغة المشهدية في رواية تملخـــصشرفت برحيلك لفيروز رشامen_US
dc.typeMasteren_US
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.