Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12982
Title: دور الرياضة المدرسية في غرس قيم المواطنة في بعديها الاجتماعي والقيمي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي الذين تتراوح اعمارهم بين 9 و11 سنة
Authors: ميرة محمد الصغير
Keywords: -School Sports-Citizenship – values- values of citizenship– Educational partners.
Issue Date: Jun-2019
Abstract: هدفي الدراسة الىتعرف على دور الرياضة المدرسية في غرس قيم المواطنة في بعديها الاجتماعي والقيمي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي ، حيث شملت الدراسة عينة من التلاميذ في مرحلة التعليم الابتدائي بمدينة بسكرة واولياء الامور والمعلمين والمدراء ، بلغ عددها (432) مفردة ، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي واستبانة تم اعدادها خصيصا كأداة لجمع البيانات الى جانب استخدام الاساليب الاحصائية الآتية: معامل بيرسون في تحديد معامل ثبات اداة الدراسة ، النسب المئوية لتكرار إجابات العينة على عبارات الاستبيان، الى جانب الاعتماد على اختبار كايتربيع لحساب الفروق وتحديد الدلالة بالنسبة لإجابات العينة ، أسفرت الدراسة على النتائج الاتية : * تساهم الرياضة المدرسية في غرس قيم المواطنة في بعدها الاجتماعي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي على النحو التالي: - الرياضة في المدرسة تنمي روح الجماعة بين التلاميذ. - انممارسة الرياضة في المدرسة تساهم في تعديل وتغيير سلوك التلاميذ بما يتناسب واحتياجات المجتمع. - الدورات المدرسية تساهم في اكتساب الصفات الاجتماعية بين تلاميذ المدارس. - منافسات الرياضية المدرسية تدعم الصلح والسلام بين تلاميذ المدارس. * تساهم الرياضة المدرسية في غرس قيم المواطنة في بعدها القيمي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي على النحو التالي: - الرياضة المدرسية تعمل على نبذ العنصرية والتفرقة في الدين والسياسة - الرياضة المدرسية أداة لتحقيق السلام. - المنافسات الرياضية المدرسية بين الدول تخلق الاحترام والتعاون والتسامح بينها. - الدورات المدرسية الإقليمية تدعم الانتماء والوعي والسلام الإقليمي. Abstract The study aimed to identify the role of school sports in instilling the values of citizenship in the social and value dimensions of primary school pupils. The study included a sample of students in primary school in Biskra city, parents, teachers and principals (446) The analytical and analytical descriptors were specially prepared as a data collection tool, in addition to using the following statistical methods: Pearson's coefficient in determining the stability coefficient of the study instrument, the percentages of repeating the sample answers on the questionnaire terms, Differences and Implications For sample responses, the study yielded the following results: School sport contributes to instilling the values of citizenship in its social dimension among primary school students as follows: Sports in the school develop the spirit of the community among students. The exercise in school contributes to the modification and change the behavior of students commensurate with the needs of the community School courses contribute to the acquisition of social characteristics among schoolchildren. School sports competitions support peace and peace among schoolchildren. School sports contribute to instilling values of citizenship in the value dimension of primary school students as follows: School sport works to renounce racism and discrimination in religion and politic Sports school tool for peace. School sports competitions between countries create respect, cooperation and tolerance among them. Regional school courses support belonging, awareness and regional peace.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12982
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-ميرة-محمد-الصغير.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.