Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12987
Title: دور الألعاب التقليدية في تحقيق التكيف الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Authors: بن نية رفيق
Keywords: الألعاب التقليدية ،التكيف الاجتماعي ،المرحلة الابتدائية
traditional games, social adjustment, primary school
Issue Date: Jun-2019
Abstract: عنوان الدراسة : دور الألعاب التقليدية في تحقيق التكيف الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، دراسة ميدانية على مستوى المدارس الابتدائية بمدينة جمورة ولاية بسكرة تهدف الدراسة الى : توضيح وتبيان دور الالعاب التقليدية في تحقيق التكيف الاجتماعي لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية الفرض من الدراسة : للألعاب التقليدية دور في تحقيق التكيف الاجتماعي لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية العينة : شملت عينة البحث تلاميذ المرحلة الابتدائية و الغير الممارسين للألعاب التقليدية على مستوى المدارس الابتدائية بدائرة جمورة ولاية بسكرة ، البالغ عددهم 228 تلميذ بنسبة 10 %، الأداة المستخدمة : تم استخدام أداة الاستبيان أهم الاستنتاجات : تبين أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى التكيف الاجتماعي بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين ، وهذا ما تؤكده النتائج المتحصل عليها وما تحققه الفرضية العامة " للألعاب التقليدية دور في تحقيق التكيف الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ". أهم الاقتراحات : إعطاء أهمية بالغة لمرحلة الطفولة باعتبارها المرحلة الأساسية لترسيخ البنية الاجتماعية ،وإدراك أهمية الألعاب التقليدية في حياة الطفل ودورها في تطوير وتكوين شخصيته Title of study: The role of traditional games in the achievement of social adjustment among primary school pupils, field study at the level of elementary schools in Jamoura city of Biskra state The study aims at: Explain and explain the role of traditional games in achieving social adjustment in children in primary school Study hypothesis: Traditional games have a role in achieving social adjustment in primary school children Sample: The study sample included primary and non-practicing pupils at the elementary school level in the Jamoura district of Biskra Governorate, which is 228 pupils by 10% Tool used: The questionnaire tool was used The most important conclusions: There were statistically significant differences in the level of social adjustment between practicing and non-practicing students. This is confirmed by the results obtained and the general hypothesis of "traditional games have a role in achieving social adjustment among primary school students". The most important suggestions: to give the importance of childhood as the basic stage to consolidate the social structure, and recognize the importance of traditional games in the child's life and its role in the development and composition of personality
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12987
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-بن-نية-رفيق.pdf1,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.