Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13036
Title: دور النشاط البدني الرياضي في التقليل من السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية
Authors: غجاتي زين الدين
Issue Date: Jun-2019
Abstract: عنوان الدراسة : دور النشاط البدني الرياضي في تقليل من سلوكات العدوانية لدى تلاميذ مرحلة الإبتدائية ( السنة الخامسة ) . أهداف الدراسة : 1 / دور النشاط البدني الرياضي التربوي في إعادة تنظيم شامل للتلاميذ في جميع المراحل النفسية و النواحي الجسمية و الاخلاقية و تنمية المهارات العقلية و المفاهيم الضرورية للكفاءة الاجتماعية خاصة في التعليم الابتدائية . 2 / تحقق من وجود فروق ذات دالة إحصائية بين تلاميذ الممارسين وغير ممارسين للنشاط البدني الرياضي التربوي في العدوان اللفظي لدى تلاميذ مرحلة الابتدائي . 3 / تحقق من وجود فروق ذات دالة إحصائية بين تلاميذ الممارسين وغير ممارسين للنشاط البدني الرياضي التربوي في العدوان الجسدي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائي . 4 / تحقق من وجود فروق ذات دالة إحصائية بين تلاميذ الممارسين وغير ممارسين للنشاط البدني الرياضي التربوي في درجة الغضب لدى تلاميذ المرحة الابتدائي . منهج الدراسة : استخدام المنهج الوصفي الذي يعتمد على دراسة الظاهرة ووصفها كما و كيفا . عينة الدراسة : تم إجراء الدراسة على عينة مكونة من (40) تلميذا من تلاميذ المرحلة الإبتدائية ( السنة الخامسة) المتواجدين بولاية بسكرة من بينهم (12) أنثى (28) ذكرا. أدوات الدراسة :  مقياس السلوك العدواني ( محمد حسن علاوي ) الأساليب الإحصائية المستخدمة : جرى إختيار التحليلات الإحصائية طبقا لسمات العينة و فرضيات الدراسة ، وقد تم التحليل الإحصائي بمساعد برنامج (spss) الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية. نتائج الدراسة : 1/ لا يوجد فروق ذات دالة إحصائية بين تلاميذ الممارسين وغير ممارسين للنشاط البدني الرياضي في العدوان اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ( السنة الخامسة ). 2/ يوجد فروق ذات دالة إحصائية بين تلاميذ الممارسين وغير ممارسين للنشاط البدني الرياضي في العدوان الجسدي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ( السنة الخامسة ). 3/ لا يوجد فروق ذات دالة إحصائية بين تلاميذ الممارسين وغير ممارسين للنشاط البدني الرياضي في درجة الغضب لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ( السنة الخامسة ). Title of study: The role of physical activity in sports in reducing the aggressive behavior of pupils in the primary stage (the fifth year). Objectives of the study : 1. The role of physical activity sports educational in the comprehensive reorganization of students in all stages of psychological and physical and moral aspects and the development of mental skills and concepts necessary for social efficiency, especially in primary education. 2. Verify that there are statistically significant differences between the students of the practitioners and non-practitioners of physical activity in educational sports in the verbal aggression of primary school students. 3. Verify that there are statistically significant differences between the students of the practitioners and those who are not practicing physical physical activity in the physical aggression of the pupils in the primary stage. 4. Verify that there are statistically significant differences between the students of the practitioners and those who are not practicing physical activity in the educational sport in the degree of anger among primary school students. Methodology: The use of the descriptive approach, which depends on the study of the phenomenon and describe it as and how. Sample of the study: The study was conducted on a sample of (40) students of the primary stage (fifth year) in the state of Biskra, including (12) female (28) male. Study Tools:  Aggressive Behavior Scale (Mohammad Hassan Allawi) Statistical methods used: Statistical analysis was chosen according to the sample characteristics and hypotheses of the study. Results : 1. There are no statistically significant differences between students of practitioners and non-practitioners of physical activity in verbal aggression in primary school pupils (fifth year). 2. There are statistically significant differences between students of practitioners and non-practitioners of physical activity in physical aggression in primary school students (fifth year). 3. There are no statistically significant differences between the students of the practitioners and those who are not practicing physical activity in the grade of anger among the pupils in the primary stage (fifth year).
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13036
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-غجاتي-زين-الدين.pdf2,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.