Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13038
Title: تأثير حصة التربية البدنية والرياضية على مستويات الخجل لدى تلميذات مرحلة الثانوي دراسة ميدانية لبعض ثانويات دائرة بئرمقدم
Authors: مباركة ضياء الحق
Keywords: ' المراهقة المحجبة مستويات الخجل حصة التربية البدنية والرياضية مرحلة التعليم الثانوي '
'Veiled adolescence - shyness levels - share physical education and sports - secondary education'
Issue Date: Jun-2019
Abstract: Title of study: The impact of the share of physical and sports education on the level of shyness of veiled and non-veiled students in the secondary stage Field study between veiled girls and non-veiled practices for physical activity sports. The purpose of the study : is to investigate the extent to which the physical and athletic education share affects the levels of shyness in secondary stage students. Sample: Intentional, how to choose: The sample was taken from the original community of veiled and non-veiled girls in the secondary stage of four secondarys in the Department of the Presenter's Well, the percentage of the total number of veiled and non-veiled females in secondary schools: mebarka bourougaa (26/6/235) mustapha ben boulaid : (11/19/303) aidoudi bachir : (9/20/146), Farhi Sai: (08/26/209) The number of veiled women was estimated at 91 students and not veiled with 34 students, Used in the research: used the scale of shame "Flip Carter and Kevin Russell" of the book "test the psychological scale" The most important conclusions: - There were no statistically significant differences in the level of embarrassment between students wearing veiled and non-veiled practices for the share of physical education. - There are no statistically significant differences in the level of psychological manifestations between veiled students and non-veiled practices for the share of physical education. - There are no statistically significant differences in the level of social manifestations among veiled students and non-veiled practices to share physical education. The researcher reached several proposals, the most important of which are: 1 - Holding seminars and discussions at the national level through which to identify social attitudes that cause shame, and try to encourage adolescents to courageously confront them and participate in all activities and not to make them aim to correct criticism and blame them in front of others, helping them to expand their awareness and development of their personalities. 2 - Create a healthy social atmosphere in the institution of love, cooperation, openness and compassion, with interest to instill cooperative trends among students and focus on teamwork, which helps to develop their self-confidence and decide their opinion in different things and attitudes, which in turn leads to socially acceptable behavior. 3 - Teachers, educators and parents must cooperate to create an acceptable environment at home satisfactory and pleased, and an educational environment that stimulates learning and saturation of desires and tendencies proud and proud of the teenager and feel that there are individuals who love and respect and care about affairs beyond the home, Around him in the educational institution and society in general. "Conduct a similar study on middle school students."عنوان الدراسة : اثر حصة التربية البدنية والرياضية على مستوى الخجل لدى التلميذات المحجبات وغير المحجبات في مرحلة الثانوي دراسة ميدانية بين التلميذات المحجبات وغير المحجبات الدمارسات لنشاط البدني الرياضي . تهدف الدراسة إلى: الخجل وعلاقتو بالتربية البدنية والرياضية، الغرض من الدراسة هو 2 معرفة مدى تأثير حصة التربية البدنية والرياضية على مستويات الخجل لدى تلميذات الطور الثانوي. العينة 2 قصدية ، كيفية اختيارها 2 أخذت العينة المجتمع الأصلي الخاصة بتلميذات المحجبات وغير محجبات في طور الثانوي لأربعة ،) 235/6/ ثانويات بدائرة بئر مقدم ، نسبتها 2 العدد الإجمالي للإناث المحجبات وغير المحجبات في الثانويات 2 مباركة بورقعة ) 26 201 ( عدد المحجبات قدر ب /26/00 ( 146 (، فرحي ساعي 2 /20/1 ( 303 ( عيدودي بشير 2 /11/11( مصطفى بن بولعيد 2 11 تلميذة وغير المحجبات ب 34 تلميذة ، حيث العدد الاجمالي 125 ، الأداة المستخدمة في البحث : استعملت مقياس الخجل " فليب كارتر وكين راسل " من كتاب "اختبار المقياس النفسي " أهم الاستنتاجات: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مظاىر الإحراج بين التلميذات المحجبات وغير المحجبات الدمارسات لحصة التربية البدنية . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مظاىر النفسية بين التلميذات المحجبات وغير المحجبات الدمارسات لحصة التربية البدنية . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مظاىر الاجتماعية بين التلميذات المحجبات وغير المحجبات الدمارسات لحصة التربية البدنية . توصل الباحث لمقترحات عديدة أهمها : -1 إقامة ندوات ومناقشات على الدستوى الوطني يمكن من خلالذا تحديد الدواقف الاجتماعية الدسببة للشعور بالخجل، ومحاولة تشجيع الدراىقات على مواجهتها بشجاعة ومشاركتهم في جميع الأنشطة وعدم جعلهم الذدف لتصويب النقد واللوم عليهم أمام الآخرين مما يساعدىم على توسيع إدراكهم وتنمية شخصياتهم . -2 خلق جو اجتماعي سليم في الدؤسسة تسوده المحبة والتعاون والصراحة والعطف، مع الاىتمام بغرس الاتجاىات التعاونية بين التلاميذ والتركيز على العمل الجماعي مما يساعد على تنمية ثقتهم بأنفسهم والبت برأيهم في الأمور والدواقف الدختلفة والدؤدي بدوره إلى سلوك مقبول اجتماعيا . -3 يجب على الأساتذة والدربين والوالدين التعاون من اجل إيجاد بيئة صالحة مقبولة في الدنزل تبعث على الرضا والسرور، وبيئة تعليمية تحفز على التعلم وتشبع الرغبات والديول يفخر بها الدراىق ويعتز بها ويشعره بان ىناك أفراد يحبونو ويحترمونو ويهتمون بشؤونو خارج تطاق الدنزل مما يعزز ثقتو بنفسو وبالأفراد المحيطين من حولو في الدؤسسة التربوية والمجتمع بصفة عامة. " القيام بدراسة مماثلة على تلميذات المرحلة المتوسطة .
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13038
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-مباركة-ضياء-الحق.pdf15,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.