Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13059
Title: العوائق التي تحول الإناث عن ممارستة حصة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي
Authors: دايرة مراد
Keywords: * التربية البدنية والرياضية *الدافعية * العوائق * العوامل الإجتماعية و التنظيمية * الإستبيان
: * Physical and sports education * Motivation * Obstacles * Social and organizational factors * Questionnaire
Issue Date: Jun-2019
Abstract: عنوان الدراسة : العوائق التي تحول الإناث عن ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، أما عن مكان الدراسة : فهي ثانويات بلدية بسكرة، و تهدف الدراسة: إ لى الكشف على طبيعة الدشكلات التي تعيق التلميذات الدعفيات في ممارسة النشاط البدني من أجل الوصول إلى الحلول الدناسبة، بينما الفرض من الدراسة : فيرحع عزوف الإناث عن ممارسة حصة التربية البدنية و الرياضية راجع إلى العوامل الإجتماعية و التنظيمية. الإجراءات الميدانية للدراسة : إتبعنا في ىذه الدراسة المنهج الوصفي، أما عن أدوات البحث المستخدمة في جمع البيانات فكان الإستبيان، وكان ذلك بعد تحكيمو والتأكد من صدقو وثباتو، أما فيما يخص لرتمع الدراسة فكانت تلميذات ثانويات بلدية بسكرة، وفيما يتعلق بالعينة فكانت عينة عشوائية طبقية وذلك لأن لرتمع الدراسة بو ثلاث طبقات، وقد كان حجم العينة 872 مفردة من أصل ، 9955 ، علما أنا نسبة العينة كانت في حساب مختلف الأساليب والتقنيات spss 055 % ،وعن الإجراءات الإحصائية فقد تم إستخدام برنامج الإحصائية التي تم إعتمادىا في ىذه الدراسة. نتائج الدراسة : بناءا على تحليل ومناقشة النتائج الخاصة بالإستبيان تبين لنا أن: 1 - أستاذ التربية البدنية والرياضية لا يؤثر كثيرا في إبعاد البنات عن ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية. 2 - الأسرة لا تشكل عائق كبير أمام بناتها لدمارسة حصة التربية البدنية والرياضية. 3 - يعد الاختلاط من الأسباب الأكثر تأثيرا على إبعاد الإناث على ممارسة حصة التربة البدنية والرياضية.. وقد إختتمنا بحثنا بخاتمة وبعض الإقتراحات التي حاولنا من خلالذا إبراز ضرورة الإىتمام بالإناث من اجل زيادة دافعيتهم في حصة التربية البدنية والرياضية ، وكذا توعيتهم بضرورة الدمارسة الرياضية. Study Title : Obstacles that prevent females from practicing physical education and sports in the secondary stage. The study aims at identifying the nature of the problems that impede the students in the physical activity in order to eache the appropriate solutions. While the hypothesis of the study : The reluctance of females to exercise the share of physical education and sports refer to the social and organizational factors. The study methods were followed in this study descriptive approach. As for the research tools used in data collection, the questionnaire was after judging and verifying its validity and stability. As for the study population, secondary school pupils were Biskra. Because the study population has three layers, the sample size was 278 individuals out of 5590, knowing that the sample ratio was 100%. As for the statistical procedures, the spss program was used to calculate the various methods and statistical techniques that were adopted in this study. Results of the study: Based on the analysis and discussion of the results of the questionnaire, we find that: 1 - Professor of physical education and sports does not ignificantly affect the exclusion of girls from the exercise of the share of physical education and sports. 2 – The familly does not constitute a major obstacle to her daughters to practice the share of physical education and sport. 3 - Mixing is one of the most effective reasons for the exclusion of females in the exercise of physical and athletic soil share. We concluded our research with a conclusion and some suggestions in which we tried to highlight the need to pay attention to females in order to increase their motivation in the share of physical education and sports, as well as awareness of the need for sports practice.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13059
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-دايرة-مراد.pdf9,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.