Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14456
Title: النكبات في شعر الأندلسي ابن عبدون اليابري أنموذجا
Authors: بلخادم, نصر الدين
Issue Date: 22-Jul-2019
Abstract: الملخص: یعد رثاء المدن والممالك فنا شعریا كشف عن إبداع الشاعر الأندلسي، من خلال تو جیه الخطاب الأدبي وخاصة الشعر إلى التضحیة في سبیل الوطن، فانقسم هذا النوع الشعري إلى قسمین هما رثاء المدن ورثاء الممالیك وهو ما كان محور دراستنا وقطب الرحى فیها فكانت رائیة ابن عبدون انجع مثال لصدى النكبات. ویتمیز هذا اللون الشعري عن غیره من الأغراض الأخرى بصدق التجربة الشعریة والبعد الفني ناهیك عن الصور والعبارات المستفیضة التي تخللها الحزن والألم في ذروتها. صور غر ض رثاء المدن والممالك تلك الأحداث التي مرت بها الأندلس لیس من دمار وخراب فحسب بل مست جمیع النواحي المختلفة من اجتماعیة وعمرانیة و یتجلى بوضوح في تلك التغیرات الخاصة في هذا المیدان من استبدال الجوامع كنائس و سبي الأهلي وغیرها من النكبات الخاصة. Abstract : The lament of the cities and kingdoms is a poetic art that reveals the creativity of the Andalusian poet, through directing literary discourse and especially poetry to sacrifice for the homeland. This poetic type is divided into two parts: the lament of the cities and the lament of kingdoms, which was the focus of our studies and polemics. The Raeya of the son of Abdoun was the most effective example of the echo of the calamities. This poetic color is distinguished from other purposes with the truth of the poetic experience and the artistic dimension, not to mention the extensive images and phrases that were accompanied by grief and pain at its peak. The purpose of lamenting the cities and kingdoms and the events of Andalusia were not only destroyed and ruined, but all the different aspects of social and urbanism were evident in these special changes in the field of replacing mosques with the churches, the captivity of the parents and other special calamities
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14456
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.