Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14565
Title: الاستعارة في دلائل الاعجاز للجرجاني من التنظير البالغي إلى التوظيف الجمالي
Authors: مزياني, شهيرة
Issue Date: 22-Jun-2019
Abstract: الملخص حاول البحث على امتداده أن يعالج األسس النظرية لالستعارة،انطالقا من تحديد ماهيتها ومراحل تطور مفهومها،من خالل تعريفات رصدها أرباب البالغة بداية من الجاحظ ووصوال إلى الجرجاني الذي أرسى قواعدها األساسية، وحدد تقسيماتها. ثم سلك البحث منحى آخر من خالل نظرية النظم في االستعارة وما تحمله من المعاني الظاهرة والباطنة شكالية حدوثها في اللفظ أم في المعنى وا . ثم كشف البحث في فصله الثاني أهم العناصر الجمالية في االستعارة حيث خلص إلى إن هناك معايير تقوم عليها االستعارة من خالل إبراز حسنها وجماليتها المتمثلة في الغرابة والمشابهة والحجاج والسياق والتخييل. Abstract This study was an attempt to treat the theoretical basics of allegory starting from specifying the concept and the development of its meaning through the definitions provided by the specialists in the domain of “Rethoics” from Eldjahidh to Eldjordjani, who provided its primary rules and specified its categories. This study took another direction by following “ Al nadhm theory” of allegory with all the explicit and implicit meanings in addition to the problem that whether it ocurs within the word or within its meaning. The second part of this study spotted the light on the main aestetic elements if allegory. It is concluded by the fact that there are some criteria on which allegory depends on to show its beauty to forms of bizzarreness, comparison, linking to the context and imagination.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14565
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الاستعارة في دلائل الاعجاز للجرجاني.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.