Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14646
Title: مقومات بناء الفعل التواصلي في البلاغة العربية
Authors: حواس, سميحة
خوني, جميلة
Issue Date: 23-Jun-2019
Abstract: ملخص : تسعى هذه الدراسة لوضع تصور لمجموع مقومات بناء الفعل التواصلي، وذلك من خلال مناقشة الجوانب المختلفة للنظرية البلاغية والعمل عل ى وصف ما يلج في كنف الدرس التداولي المعاصر . ُني الدرس البلاغي بالجانب التداولي عناية لذا فقد ع كبيرة، فكانت العناية بأقطاب العملية التواصلية واضحة المعالم، وبين القسمة البلاغية والتداولية اشترك ا التياران في بناء أسس التواصل؛ فكان الاهتما م  منصبا حول المتكلم باعتباره محركا لعملية التواصل، وتراعي أحوال السامع أثناء قيامه بالخطاب إلى جانب هذا، الظروف المحيطة بالفعل التواصلي من أجل الوقوف على مقاصد المتكلمين . ّ فجل الدراسات العربية على اختلاف تخصصاتها اهتمت بالفعل التواصلي لموا تمثلة الذي يجري فيه الحدث الكلامي ). ِط في: (المخا َ ب والمخاطب والمقاصد، والسياق Abstract: This studyaims to conceptualize the fundamentals of the communicative actthroughdiscussing the differentsides of the Rhetoricaltheory and describing what is embedded in the modern pragramtics lesson. The rhetorical lesson focused on the pragmatic aspect thoroughly. So, the focus on the bases of the communicative process was very clear. Both rhetoric and pragmatic trends shared communication elements construction. To know the speakers’ purpose, the interest was in the speaker as he/she is considered as the motor of the communication process. Furthermore, they consider the status of the listener during discourse. In addition, they focused on surrounding circumstances and the context of the communicative act. Most of the Arabic studies in different specialties were interested in the communicative act including: the speaker, the listener, the purpose and the context of the speech.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14646
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مقومات بناء الفعل التواصلي في البلاغة العربية.pdf5,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.