Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14827
Title: The Role of Teachers’ Feedback in Enhancing Speaking Performance A Case study of First Year LMD Students at Mohamed Kheider University of Biskra
Authors: MESSAOUDI, Nesrine
Issue Date: 2019
Abstract: ملخص تھدف الدراسة الحالية إلى وصف ودراسة دور ردود فعل ا ساتذة في تحسين مھارات التحدث لدى ط ب اللغة ا2نجليزية كلغة أجنبية. ً كما تحاول ھذه الدراسة أيضا اكتشاف الطرق التي يجب أن تستخدم من طرف ا ساتذة من أجل تعزيز فعالية التدريس وتسھيل التعلم الذي سيساھم في تحسين مھارات ا داء الك مي لدى الط ب، و لھذا افترضنا أنه إذا قام اساتذة التعبير الشفھي بتقديم تقييم فعال و بناء لط بھم ، سوف يساعدھم ذلك على تجنب ارتكاب اNخطاء والتحدث بط قة. ختبار ھذه الفرضية، تم استخدام البحث الوصفي كمنھجية لھذا العمل حيث قمنا باستعمال وسيلتي بحث. ا ولى تتمثل في استبيان كان موجه بشكل عشوائي إلى خمسين (50 ً (طالبا من السنة اNولى في قسم اللغة ا2نجليزية بجامعة محمد خيضر - ً بسكرة، واNداة الثانية ھي أيضا استبيان موجه إلى عشرة (10 (اساتذة من مادة التعبير الشفھي في القسم نفسه. بعد تحليل وتفسير البيانات التي تم جمعھا ، كشفت النتائج أن التقييم الشفھي البناء الذي يقدمه ا ساتذة له تأثير إيجابي في تطويرالنطق لدى الط ب. كما كشفت النتائج ايضا أن ط ب اللغة ا2نجليزية يواجھون الكثير من اNخطاء أثناء ك مھم لذلك يجب على ا ستاذ تصحيح ھذه اNخطاء من خ ل تقديم م حظات. ع وة على ذلك ، يمكن أن يكون تقييم ا ساتذة فعال في نھاية ا داء الشفھي من خ ل تقديم القواعد أو ا قتراحات بد ً من النقد. ً في النھاية ، و بناء على تحليل كل من ا ستبيانات والنتائج ، يمكننا القول أن الفرضية قد تم تأكيدھا ، وبالتالي فإن التقييم الشفھي ھو استراتيجية أساسية تجعل عملية التعليم والتعلم أكثر فعالية.ملخص تھدف الدراسة الحالية إلى وصف ودراسة دور ردود فعل ا ساتذة في تحسين مھارات التحدث لدى ط ب اللغة ا2نجليزية كلغة أجنبية. ً كما تحاول ھذه الدراسة أيضا اكتشاف الطرق التي يجب أن تستخدم من طرف ا ساتذة من أجل تعزيز فعالية التدريس وتسھيل التعلم الذي سيساھم في تحسين مھارات ا داء الك مي لدى الط ب، و لھذا افترضنا أنه إذا قام اساتذة التعبير الشفھي بتقديم تقييم فعال و بناء لط بھم ، سوف يساعدھم ذلك على تجنب ارتكاب اNخطاء والتحدث بط قة. ختبار ھذه الفرضية، تم استخدام البحث الوصفي كمنھجية لھذا العمل حيث قمنا باستعمال وسيلتي بحث. ا ولى تتمثل في استبيان كان موجه بشكل عشوائي إلى خمسين (50 ً (طالبا من السنة اNولى في قسم اللغة ا2نجليزية بجامعة محمد خيضر - ً بسكرة، واNداة الثانية ھي أيضا استبيان موجه إلى عشرة (10 (اساتذة من مادة التعبير الشفھي في القسم نفسه. بعد تحليل وتفسير البيانات التي تم جمعھا ، كشفت النتائج أن التقييم الشفھي البناء الذي يقدمه ا ساتذة له تأثير إيجابي في تطويرالنطق لدى الط ب. كما كشفت النتائج ايضا أن ط ب اللغة ا2نجليزية يواجھون الكثير من اNخطاء أثناء ك مھم لذلك يجب على ا ستاذ تصحيح ھذه اNخطاء من خ ل تقديم م حظات. ع وة على ذلك ، يمكن أن يكون تقييم ا ساتذة فعال في نھاية ا داء الشفھي من خ ل تقديم القواعد أو ا قتراحات بد ً من النقد. ً في النھاية ، و بناء على تحليل كل من ا ستبيانات والنتائج ، يمكننا القول أن الفرضية قد تم تأكيدھا ، وبالتالي فإن التقييم الشفھي ھو استراتيجية أساسية تجعل عملية التعليم والتعلم أكثر فعالية.General Conclusion The current dissertation has explored the role of the teachers’ feedback in improving EFL learners’ speaking performance in the department of English at Mohamed Kheider University of Biskra. It was mainly built upon a hypothesis which was if teachers of oral expression provide EFL students with a corrective feedback , it will help them to avoid making errors and to speak fluently. In order to test this hypothesis, we have directed two research tools: a questionnaire was presented to first year students in the English department, and another questionnaire was presented to oral expression teachers. First of all, it is essential to review the related literature which was presented in the first two chapters. The first chapter provided a complete analysis about the teachers’ feedback, stating its definition with tackling the different types, its levels and criteria, and its effectiveness on teaching and learning. Meanwhile, the second chapter dealt with the speaking which considered as a productive skill in learning and teaching English as a foreign language . The chapter consisted of the basic concepts and definitions, its importance among the other skills, its elements and oral activities, and its difficulties and problems that face EFL learners during their oral performance, then the strategies that help students to overcome these difficulties. Through this study, the results of the questionnaires indicate that the use of the feedback in classrooms can reduce the students’ mistakes and errors which may direct them to the correct use of the language, so here, teachers undertake the feedback as a tool to encourage their students to correct their mistakes and to improve their oral performance. Moreover, the analysis also revealed that providing the feedback should be at the end of the students’ performance to be more efficient than giving it in the middle of the performance, it should meet the learners preferable way of presenting it and their preferences type and form, it should be stated clearly, and the learners should take the feedback into consideration as a motivator not as offending to learning. As a final point, the dissertation is provided with some pedagogical recommendations and remarks for the future. The oral expression teachers must take their learners’ level into consideration before providing any feedback to them in order to enhance their speaking performance. Finally, the present dissertation has mainly investigated the role of the teachers’feedback as an effective tool with some advantages in improving EFL learners speaking performance. 72 This tool has been confirmed to be an aid to improve EFL students peformance and language skills, particularly their grammar learning.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14827
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The Role of Teachers’ Feedback in Enhancing Speaking Performance.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.