Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15184
Title: INVESTIGATING THE ATTITUDES OF TEACHERS TOWARDS ARABIC, FRENCH, AND ENGLISH IN THE SCIENTIFIC STREAMS: The case of Teachers of the Department of Electrical Engineering at Biskra University
Authors: KHELIFI, Abdelkader Nacer Elislam
Keywords: language policy, language planning, multilingualism, language-in-education
Issue Date: 19-Jun-2019
Abstract: Abstract The diversity of languages that characterises Algeria has an impact on education. For instance, the students who choose to study in the scientific streams at the university find themselves in a difficult situation. This is because of the switch to French after studying for years in Arabic. This study intended to investigate the teachers’ attitudes towards the languages used in education. Moreover, this paper aimed to describe the current languages-in-education situation, also to highlight the importance of educational planning as a solution to the language-ineducation problems. We hypothesised that the switch from Arabic to French and the lack of publications in these two languages in comparison to English are the main causes of language problems at the level of the university. In order to confirm or reject the hypotheses, a semistructured questionnaire administered to teachers from the electrical engineering department; also, a semi-structured interview conducted with the Vice-dean of the University. Data were gathered and analysed quantitatively and qualitatively. The data revealed discrepancies between the languages used in teaching or doing other academic activities and the preferable languages by students for the same actions. Moreover, the respondents pointed to many linguistic weaknesses seen in their students. The data also indicated that the respondents had a positive attitude towards using foreign languages as a means of instruction. Not only that, but they had shown their readiness to engage in Arabisation favourably.الملخص إن التنوع اللغوي الذي تتمیز بھ الجزائر یؤثر على التعلیم. على سبیل المثال، یجد الطلاب الذین اختاروا الدراسة في التخصصات العلمیة في الجامعة أنفسھم في وضع صعب وھذا بسبب التحول إلى اللغة الفرنسیة بعد الدراسة لسنوات باللغة العربیة. ھدفت ھذه الدراسة إلى استطلاع مواقف الأساتذة تجاه اللغات المستخدمة في التعلیم. علاوة على ذلك، ھدفت ھذه الرسالة إلى وصف الحالة الراھنة للغات في التعلیم، وسلطت الضوء أیضا على أھمیة التخطیط التعلیمي كحل لمشاكل اللغة في التعلیم. افترضنا أن التحول من العربیة إلى الفرنسیة و نقص ال منشورات في ھاتین اللغتین بالمقارنة مع اللغة الإنجلیزیة ھي الأسباب الرئیسیة لمشاكل اللغة على مستوى الجامعة. من أجل تأكید أو رفض ھذه الفرضیات، استخدمنا الاستبیان المغلق ا. ً ا ونوع ً المفتوح لأساتذة من قسم الھندسة الكھربائیة؛ مقابلة شبھ منظمة مع نائب عمید الجامعة ثم تم جمع البیانات وتحلیلھا كم كشفت البیانات عن وجود اختلافات بین اللغات المستخدمة في التدریس أو القیام بأنشطة أكادیمیة أخرى واللغات المفضلة من جانب الطلاب للقیام بنفس الأ نشطة. أضف إلى ذلك، أشار المجیبون إلى العدید من نقاط الضعف اللغویة التي لوحظت في طلابھم. أشارت البیانات أیضا إلى أن المجیبین لدیھم موقف إیجابي تجاه استخدام اللغات الأجنبیة كوسیلة للتعلیم. لیس ذلك فحسب، بل أظھروا استعدادھم للمشاركة في التعریب بشكل إیجابي.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15184
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
INVESTIGATING THE ATTITUDES OF TEACHERS TOWARDS ARABIC,.pdf3,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.