Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15429
Title: ممارسة النشاط البدني والرياضي التربوي ودوره في التحرر من الخجل لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة دراسة ميدانية على بعض متوسطات مقاطعة لمغير
Authors: ذيب ايمان
Keywords: النشاط البدني الرياضي و درس التربية البدنية و الرياضية و الخجل
Sports physical activity AND Physical education and sports class AND Shy
Issue Date: Oct-2020
Abstract: دراسة بعنوان ممارسة النشاط البدني والرياضي التربوي ودوره في التحرر من الخجل لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة حيث تم اختيار العينة من متوسطات ولاية الواد بدائرة المغير حيث تم اختيار 400 تلميذ من المجتمع البحث و تم اتباع المنهج الوصفي لملائمته للدراسة حيث هدفع إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين كل من الخجل والممارسة الرياضية و معرفة الفروق في الخجل و الممارسة الرياضية نتيجة للممارسة حسب الجنس و السن و كانع نتائج الدراسة أنه لممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي لها دور في يادة الثقة بالنفس لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة و يساهم في يادة التواصل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة و جاءت أهم التوصيات في التركيز من خلال برامج التوعية الإعلامية على استخدام المربين والأساتذة لأسلوب التوجيه والإرشاد في التعامل مع المراهقين للحد من إحساسهم بالخجل إضافة إلى تشجيعهم للدخول معهم في مناقشات هادفة حول ما يتعلق بحياتهم اليومية لإيجاد الاتصال المعنوي والفكري بينهم وبين الوالدين وتجنبهم الخوض في نقاشات مع أفراد منغلقين على أنفسهم و أن يمتنع المربين عن استخدام أسلوب العقاب وسحب الحب لأنهما لا يتيحان للتلاميذ الفرص الملائمة لتحقيق ذواتهم والثقة بأنفسهم وبالتالي شعورهم بالخجل والوحدة وعدم الأمن النفسي والاجتماعي وان كان لابد فليكن دلا وفق الأسس المتبعة بعيدا عن التزمع والانفعال ويمنحهم قدرا اكبر من الحرية لتتخذ صورا حوارية أكثر من صور التعليمات والأوامر و القيام بدراسة مماتلة على تلاميذ المراحل الأخرى Study summary A study on physical and athletic and educational activity and its role in freedom from shyness among high school students as it was chosen from the averages of the state of Al Wad in Al Mughayer district In shyness and sports by gender and the results of the study in the exercise of physical activity sports and educational have a role in increasing self confidence in the playground of sports stage students and 7 in increasing social contact among middle school students The most important recommendations were to focus through media awareness programs on the use of educators and professors of the method of guidance and counseling in dealing with adolescents to reduce their sense of shyness in addition to encouraging them to enter with them in meaningful discussions about what is related to their daily life in order to find the moral and intellectual connection between them and the parents and avoid them entering into Discussions with individuals closed in on themselves and for educators to refrain from using the method of punishment and withdrawing love because they do not provide students with adequate opportunities to achieve themselves and self confidence and thus their feelings of shame loneliness and psychological and social insecurity and if it is necessary let this be done according to the principles followed away from rigidity and excitement and gives them greater measure It is free to take more conversational pictures than instructions and commands and to do a similar study on other pupils
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15429
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020DIB.pdf2,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.