Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15495
Title: الرضا الوظيفي و علاقته بأداء أساتذة التربية البدنية و الرياضية دراسة ميدانية على مستوى متوسطات دائرة زريبة الوادي وسيدي عقبة
Authors: عثماني مراد
العابدي عبد الرحمان
Issue Date: Oct-2020
Abstract: عنوان الدراسة الرضا الوظيفي و علاقته بأداء أساتذة التربية البدنية و الرياضية دراسة ميدانية على مستوى دائرة زريبة الوادي و دائرة سيدي عقبة هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الرضا الوظيفي و الاداء الوظيفي لدى أساتذة التربية البدنية و الرياضية وذلك من خلال التعرف على العلاقة بين مختلف عوامل الرضا الوظيفي فرص الترقي و النمو الوظيفي المتاح و الامان و الاستقرار الوظيفي و طبيعة العمل و حجم العمل و ملائمته للقدرات الشخصية و ظروف و إجراءات العمل و بيئته المادية و علاقات العمل و الرئيس و نمط القيادة السائد في العمل بالاداء الوظيفي حيث إستخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي لمواكبة طبيعة الدراسة حيث تمثلت عينة الدراسة من 24 أستاذ من دائرة زريبة الوادي ودائرة سيدي عقبة بولاية بسكرة ومن خلال مقياس الرضا الوظيفي لسالم الفهد 2017 و الذي يحتوي على 34 عبارة موزعة على ستة أبعاد تقيس الرضا الوظيفي وإستبيان خاص بتقييم الاداء الوظيفي الذي يحتوي على 20عبارة موزعة على اربعة محاور حيث يخدم كل منها فرضيات و أهداف الدراسة وذلك لإقتراح حلول لتحقيق الرضا الوظيفي و الرفع من الاداء و العمل على تطويره وبعد المعالجة الاحصائية التي تمت من خلال برنامج الحزمة الاحصائية spss النسخة 25 تحصلنا على النتائج التالية توجد علاقة بين مختلف عوامل الرضا الوظيفي المقترحة في الدراسة واداء أساتذة التربية البدنية و الرياضية بمرحلة التعليم المتوسط كما يمكننا الرفع من مستوى الرضا الوظيفي لأساتذة التربية البدنية و الرياضية و ذلك لاجل تحسين و تطوير الاداء الوظيفي لديهم من خلال توفير ظروف عمل مناسبة و كذلك الامكانيات و الوسائل المادية وإعادة النظر في اليات الترقية و كذا تحسين علاقات العمل بين العاملين ضف لذلك تعامل الرئيس مع العاملين و الذي يجب ان يتسم بالعدل و المساوات و الموضوعية و الابتعاد عن جميع أشكال التمييز فكل هذا من شأنه ان يرفع من مستوى الاداء لاساتذة التربية البدنية و الرياضية Job satisfaction and its relationship with the performance of physical education and sport teachers for medium school level purpose of the study was to explore the relationship between job satisfaction and the perormance of physical education and sports teachers by determining the relationship between the different factors that influence job satisfaction ، the following factors guided and study promotion opprtunities and available career development security and stability quality and quality of the work and its suitability for personal competences work conditions work procedures and its material nature work relationships Boss and leadership style Adiscriptive research desing was adopted with medium schools in DZERIET ELOUED and DSIDI OKBA the focus institutions the population of interest was sports teachers of medium schools Data was collected from a sample of 24 teachers using the job satisfction test by Salem Elfahd which contains 34 statements distributed on 06 parts for measuring the job satisfaction and questionnaire to assess the job performance which contains 20 statements distruments serves the aims and hy potheses of this study for supposing solutions to reach job satisfaction and ameliorate the performance Data was analysed using statistical methods with the help of statistical package for social scientists spss version 25 the findings obtained show ther is relationship between the job satisfation and teachers performance we can elevate the level of job satisfaction to ameliorate teachers performance through priparing Appropriate work conditions materials requlate promotion policies Enhance the relationships between workers in addition to this points the boss director must treatall workers with fair and without bias
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15495
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020OTHMANetLABDI.pdf4,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.