Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/18306
Title: الحوافز وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى اساتذة التعليم العالي دراسة ميدانية على معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بولاية بسكرة
Authors: عثماني عصام
غزال عبد الغني
Issue Date: Jul-2021
Abstract: عنوان الدراسة : الحوافز و علاقتها بالرضا الوظيفي لدى اساتذة التعليم العالي . ـــ دراسة ميدانية على مستوى معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية – بسكرة - الباحثان : عصام عثماني وغزال عبد الغني. • هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الحوافز والرضا الوظيفي لدى اساتذة التعليم العالي بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ببسكرة ، وذلك من خلال التعرف على العلاقة بين مختلف أبعاد الحوافز (الراتب ، العلاوات ، المكافآت ، الترقية ، تقدير الجهود ، اشراك العاملين ) بالرضا الوظيفي . • حيث إستخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي كونه يتناسب وطبيعة الدراسة الحالية ، حيث تكونت عينة الدراسة من 21 استاذا رئيسيا بالمعهد، وتم ذلك من خلال اداتين علميتين هما : استبيان الحوافز الذي كان من تصميم الباحث ، حيث احتوى على 33عبارة موزعة على 06 محاور هي : الراتب ، العلاوات ، المكافآت ، الترقية ، تقدير الجهود ، اشراك العاملين . • مقياس الرضا الوظيفي من تصميم سالم الفهد 2017 ، حيث احتوى على 34 عبارة موزعة على 06 محاور هي : فرص الترقي و النمو الوظيفي المتاح ، الامان و الاستقرار الوظيفي ، طبيعة العمل و حجم العمل و ملائمته للقدرات الشخصية ، ظروف و إجراءات العمل و بيئته المادية ، علاقات العمل ، الرئيس و نمط القيادة السائد في العمل . • وبعد المعالجة الاحصائية التي تمت من خلال برنامج الحزمة الاحصائيةspss 25 تحصلنا على النتائج التالية : - توجد علاقة بين مختلف عوامل الحوافز المقترحة في الدراسة والرضا الوظيفي لدى اساتذة التعليم العالي العاملين بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضة- بسكرة . - كذلك تم التوصل الى انه يمكن الرفع من مستوى الرضا الوظيفي للاساتذة محل الدراسة من خلال توفير وتفعيل جل ابعاد الدراسة المقترحة في اداة الدراسة ، من خلال رفع الرواتب ، وتفعيل خاصية العلاوات والمكافآت ، كذلك تقدير جهود الموظفين واشراكهم بعمليات التخطيط والتنفيذ والتقويم باعتبارهم شريكا اساسيا ورئيسيا بالمعهد والجامعة ككل ، مما ينعكس بالايجاب على ادائهم باعتباره نتيجة محتمة اذا ما توفر كل الشروط السابقة Study title: Incentives and their relationship to jobsatisfaction among higher education professors. A field study at the level of the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities - Biskra - Researchers: Essam Osmani and Ghazal Abdelghani. • This study aimed to uncover the relationship between incentives and job satisfaction among professors of higher education at the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities in Biskra, by identifying the relationship between the various dimensions of incentives (salary, bonuses, rewards, promotion, effort appreciation, employee engagement) with satisfaction Career. • Where the researcher used the descriptive approach in its relational style as it fits with the nature of the current study, as the study sample consisted of 21 principal professors at the institute, and this was done through two scientific tools: The incentive questionnaire, which was designed by the researcher, as it contained 33 state-ments distributed on 06 axes: salary, bonuses, rewards, promotion, estimating efforts, and employee involvement. Job satisfaction measure designed by Salem Al-Fahd 2017, as it contained 34 statements dis-tributed on 06 axes, which are: opportunities for advancement and available career growth, job security and stability, nature of work, work size and suitability to personal capabilities, work conditions and procedures, and its physical environment Work relations, the boss and the leadership style prevalent at work. After the statistical treatment that was carried out through the statistical package spss 25 pro-gram, we obtained the following results:  There is a relationship between the various incentive factors proposed in the study and job satisfaction among higher education professors working at the Institute of Sciences and Tech-niques of Physical Activities and Sports - Biskra.  It has also been concluded that it is possible to raise the level of job satisfaction of the pro-fessors under study by providing and activating most of the study dimensions proposed in the study tool, through raising salaries, activating the bonus and bonus feature, as well as appre-ciating the efforts of employees and involving them in planning, implementation and evalua-tion processes as a basic and main partner. In the institute and the university as a whole, which is reflected positively on their performance as an inevitable result if all the previous conditions are met.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/18306
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021ATHMANIetGHEZAL.pdf1,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.