Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/18393
Title: تأثير التصور الذهني في تحسين أداء المهارات الأساسية لكرة اليد صنف أصاغر من 12 إلى 14 سنة دراسة ميدانية على مستوى نادي الترجي سيدي عقبة لكرة اليد ولاية بسكرة
Authors: بليلة عبد الباسط
حامدي صفاء
Issue Date: Jul-2021
Abstract: ملخص تهدف الدراسة الحالية المرسومة أثر التصور الذهني في تحسين اداء المهارات الأساسية لكرة اليد التمرير والاستلام التنطيط التصويب صنف أصاغر ما بين 12 و 14 سنة إلى التعرف إلى مدى تأثر هذا البرنامج التدريبي المقترح لتحسين اداء هذا المهارات وهي دراسة ميدانية أجرية على فريق نادي ترجي سيدي عقبة لقاعة متعدة الرياضات ولتحقيق هذا الغرض إستخدمنا المنهج التجريبي بتطبيق إختبار القبلي والبعدي متوجهين لعينة عدد افرادها 14 لاعب وبعد المعالجة الاحصائية للبيانات إستقرت الدراسة على النتائج التالية مدى مساهمة البرنامج التدريبي المقترح بستخدام التصور الذهني لتحسين أداء المهارات الأساسية لكرة اليد وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الإختبار القبلي والبعدي لدى لاعبين بإستخدام التصور الذهني لصالح الاختبار البعدي التأكيد على أهمية البرامج التصورية التي تحوي المهارات الاساسية حاولة خلق جو تحفيزي للعمل وذلك من خلال برامج مشوقة لنبذ الملل إقامة ندوات أو أيام دراسية للمدربين تبين فيها خصوصيات الفئة العمرية ، وإعطاء أهم الطرق للتدريب الحديث Abstract The current study aims to determine the impact of mental visualization in improving the performance of basic handball skills passing and receiving and dribbling and shooting asghar class 12 14 years to identify the impact of this proposed training program to improve the performance of these skills To achieve this purpose we used the experimental method by applying the pre and post test targeting a sample of 14 players After statistical treatment of the data the study settled on the following results The extent of the contribution of the proposed training program using mental visualization to improve the performance of basic handball skills There are statistically significant differences between the pre and post test for players using mental visualization in favor of the post test Emphasizing the importance of visualization programs that contain basic skills Attempting to create a motivating atmosphere for work through interesting programs to reject boredom Holding seminars or study days for trainers in which the specifics of the age group are explained and the most important methods of modern training are given
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/18393
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021BELILLAetHAMDI.pdf5,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.