Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/23194
Title: أثر برنامج مقترح لتنمية بعض القدرات الإدراكية الحركية لتلاميذ الابتدائي ( 8 - 9 سنوات) :دراسة تجريبية على تلاميذ الابتدائي (8 و 9 سنوات) لابتدائية مصطفى بريبش بلدية الرقيبة ولاية الوادي
Authors: مزيو, جمال
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة إلى اقتراح برنامج لتنمية بعض القدرات الإدراكية الحركية لتلاميذ الابتدائي (8-9 سنوات )، افترض الباحث أن البرنامج المقترح له أثر ايجابي في تنمية بعض القدرات الإدراكية لعينة التلاميذ الابتدائي ،حيث استخدم المنهج التجريبي لملائمته مشكلة البحث لاختبار الفروض والتأكد من صحتها أو نفيها ، وبذلك تم تطبيق طريقة الاختبار القبلي والاختبار البعدي على عينة مقصودة قوامها (20) تلميذ وتلميذة تتراوح أعمارهم بين 8-9 سنوات واستخدم الباحث اختبارات وأبعاد مقياس "بوردو" لقياس القدرات الإدراكية الحركية ، و لمعالجة النتائج استخدم الوسائل الإحصائية من علاقات ارتباطيه و متوسطات حسابية والانحرافات المعيارية واختبار (t) لمعالجة النتائج ، أسفرت النتائج أن البرنامج المقترح له أثر ايجابي على تنمية بعض القدرات الإدراكية الحركية لعينة التلاميذ ، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث يقترح الباحث في الأخير على الاستعانة بالبرنامج المقترح في إعداد برنامج التربية البدنية في المرحلة الابتدائية لهذه المرحلة العمرية. The title of the study: "The effect of A proposed program to develop some perceptual motor abilities for primary pupils (8-9 years)." An experimental study on primary pupils (8 and 9 years old) for primary school Moustpha Brebish, Rgiba municipality, El-Oued Province. The study aimed to propose a program that develops some cognitive motor abilities for primary pupils (8-9 years). The researcher assumed that the proposed program has a positive effect on developing some cognitive abilities for primary pupils (8-9 years). To test the hypotheses and verify their validity or deny them, and thus the pre-test and post-test method was applied to an intended sample of (20) male and female pupils aged 8-9 years. The researcher used tests and dimensions of the "Bordou " scale to measure the perceptual motor abilities. The statistical results of correlational relationships, arithmetic averages, standard deviations, and a (t) test to treat the results, the results resulted in that the proposed program has a positive effect on the development of some cognitive motor abilities for primary pupilss (8-9 years).The use of the proposed program in preparing a physical education program for the primary stage for the ages 8-9 years.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/23194
Appears in Collections:Département des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
جمال_مزيو.pdf9,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.