Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24112
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزروقي, رياض-
dc.date.accessioned2023-04-09T16:21:58Z-
dc.date.available2023-04-09T16:21:58Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24112-
dc.descriptionجامعة محمد خيضر بسكرةen_US
dc.description.abstractRESUME : تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الدور الذي تقوم به شبكات التواصل الاجتماعي عامة، والفيسبوك خاصة في تلبية الاحتياجات الترفيهية لطلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. والتعرف على أسباب تشكلها. وذلك عبر معرفة طبيعة المضامين الترفيهية المنتجة من طرف الطلبة أنفسهم ومقارنتها بما هو متناول، ومن ثمة محاولة تقديم مضامين ترفيهية حاملة لرسائل محددة مسبقا ودراسة أثر هذه الرسائل على الطلبة. قصد التعرف على ماهية وكيفية صناعة المضامين الترفيهية الأكثر تأثيرا. وبالمقابل كان لتكنولوجيات الإعلام والاتصال الحديثة الفضل في تفعيل دور المتلقي من خلال تفاعلاته مع المادة الإعلامية عامة والترفيه بوجه الخصوص، فبعد أن كان متلقيا سلبيا لبرامج الترفيه أصبح هو من يُصممها ويبثها، ويمرر من خلالها رسائل ضمنية يؤثر بها على غيره. مما أكسب الترفيه أبعادا جديدة. حاول الباحث التطرق إليها من خلال البحث في مدى فعالية استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في تلبية الحاجات الترفيهية لطلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. أُستخدم في هذه الدراسة توليفة من المقاربات الجديدة لمناهج البحث العلمي في مجال الاعلام والاتصال والتي شملت "المسوح عبر الانترنت"، وإن كانت توفر هذه الأخيرة أسلوبا مغريا لجمع المعلومات، يختصر الزمن والتكلفة فإنها تتميز بصعوبة استيفاء شرط التمثيل في العينات المختارة وعدم استجابة الكثير من المبحوثين لطلب الاستفتاء. لذا عمد الباحث إلى الاستعانة أيضا بالمنهج الاثنوغرافي في الدراسات الثقافية الالكترونية "النيت-نوغرافيا"، والذي يسمح بتجاوز مشكلة السلامة الإحصائية من خلال البحث في الخصائص الكيفية لظاهرة الميديا الجديدة. وللتطرق إلى صناعة المضامين الترفيهية، استخدم الباحث المنهج التجريبي كورشة للتحقق من فرضيات الدراسة، وذلك من منظور صناعة المضامين الترفيهية عبر الفيسبوك وليس استهلاكها. كما عمد الباحث للقيام بدراسة استكشافية الغرض منها معرفة مدى أهمية دراسة استخدام الطالب الجامعي لشبكات التواصل الاجتماعي. من خلال هذه الدراسة نكون قد شكلنا تصورا معرفيا وإجرائيا عن فعالية استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في تلبية الحاجات الترفيهية لطلبة جامعة محمد خيضر بسكرة، والذي أبان على تحكم الفروق الفردية الخاصة بهم في اختيار المضامين المشبعة لحاجاتهم الترفيهية، مما دفع القائمين على النشاطات الترفيهية في الحرم الجامعي لاعتبارهم جمهورا نشطا، ووجب الأخذ بدوافع تعرضهم وحاجاتهم التي يسعون لتلبيتها في صناعة المضامين الترفيهية. وذلك من خلال التحلي بفكر الذكاء الاجتماعي فيما بين كل الفاعلين في الحرم الجامعي، مستغلين في ذلك الطبيعة التفاعلية لوسائل التواصل الاجتماعي وعدم تخطي حدود الحق في استخدام الفيسبوك وكل ما يتعلق باحترام الخصوصية وحماية المعلومات الشخصية. كما يجب أن تكون هذه المضامين حاملة لرسائل محددة مسبقا ودراسة أثر هذه الرسائل على الطلبة، وذلك بهدف الوصول إلى توازن بين تأثير المعايير الثقافية والاجتماعية في سياق استخدامات الطلبة لشبكات التواصل الاجتماعي من جهة، وارضاء حاجياتهم بمضامين قد لا يتقبلها المجتمع من جهة أخرى. ABSTRACT : This study aims to determine the role that social media networks in general, and facebook in particular, play in meeting the entertainment needs of students of mohamed khaider university of biskra. And identify the causes of its formation. This is done by knowing the nature of the entertainment content produced by the students themselves and comparing it with what is available, and from there an attempt to provide entertainment content carrying pre-defined messages and study the impact of these messages on the students. In order to learn what and how to create the most influential entertainment content. On the other hand, modern information and communication technologies have been credited with activating the role of the recipient through his interactions with the media material in general and entertainment in particular. After he was a passive recipient of entertainment programs, he became the one who designs and broadcasts them, and passes through them implicit messages that affect others. Which brought entertainment to new dimensions. The researcher tried to address it by researching the effectiveness of using social networks in meeting the entertainment needs of students of Mohammed Khaider university of Biskra. In this study a combination of new approaches to scientific research approaches in the field of media and communication were used, which included "online surveys". Although the latter provides an attractive method for collecting information, which reduces time and cost, it is characterized by the difficulty of meeting the requirement for representation in the selected samples and the lack of response of many of the respondents To request a referendum. Therefore, the researcher resorted also to the ethnographic method in electronic cultural studies "net-nography", which allows to overcome the problem of statistical integrity through researching the qualitative characteristics of the new media phenomenon. To deal with the entertainment content industry, the researcher used the experimental method as a workshop to verify the study hypotheses, from the perspective of creating entertainment content via Facebook and not its consumption. The researcher also set out to conduct an exploratory study aimed at knowing the importance of studying the university student’s use of social networks. Through this study, we will have formed a cognitive and procedural perception of the effectiveness of using social networks in meeting the entertainment needs of students of the University of Muhammad Khidir Biskra, which demonstrated the control of their individual differences in choosing the contents that satisfy their entertainment needs, which prompted those in charge of recreational activities on campus Because they are considered an active audience, it is necessary to take into account the motives of their exposure and the needs they seek to fulfill in the entertainment content industry. And that is through the idea of social intelligence among all actors on campus, taking advantage of the interactive nature of social media and not exceeding the limits of the right to use Facebook and everything related to respecting privacy and protecting personal information. These contents should also carry predefined messages and study the impact of these messages on students, with the aim of reaching a balance between the impact of cultural and social norms in the context of students' use of social networks on the one hand, and satisfying their needs with content that society may not accept on the other hand.en_US
dc.description.sponsorshipجامعة محمد خيضر بسكرةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.subjectFacebook ; Les étudiants de l'Université Muhammad Khaider ; Déterminisme de la valeuren_US
dc.title(2021) "الاستخدامات الترفيهية في شبكات التواصل الاجتماعي" دراسة ميدانية على عينة من مستخدمي الفيسبوك -طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة أنموذجا-. Doctoral thesis, univ.biskra.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences humaines

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة دكتوراه رياض زروقي.pdf6,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.