Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24323
Title: ) استخدامات السياسيين الجزائريين لشبكات التواصل الاجتماعي وأولويات القضايا -دراسة في محتوى صفحات عينة من الأحزاب السياسية الجزائرية على الفايسبوك ومستخدميها Utilisation par les politiciens algériens des réseaux sociaux et des enjeux prioritaires.Une étude du contenu Facebook d'un échantillon de partis politiques algériens et de leurs utilisateurs. Doctoral thesis, faculté des sciences humaines et sociales.
Authors: بوزيد, فائزة
Keywords: parties; Priorities;
Issue Date: 2020
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على استخدامات السياسيين الجزائريين لشبكات التواصل الاجتماعي وأولويات القضايا التي تعبر عنها منشوراتهم السياسية عبر صفحاتهم الرسمية على موقع الفايسبوك، وأولويات قضايا الجمهور الجزائري المستخدم والمتابع لهذه الصفحات، وذلك في ظل الانتشار الواسع في الاستخدام والمتابعة والاعتماد على هذه الوسيلة الاتصالية الجديدة بمختلف الوسائط وفي معظم من الأوقات. ولقد انطلقت دراستنا من التساؤل الرئيسي: ما هي أولويات القضايا السياسية للنخبة السياسية الجزائرية على صفحات الأحزاب السياسية عبر شبكة الفايسبوك، وما أولويات الجمهور المتصفح لهذه الصفحات؟ اعتمدنا في دراستنا وانطلاقا مما هو متعارف عليه في البحوث الإعلامية في إطار دراسة الأولويات على المنهج الوصفي التحليلي وذلك باستخدام على أداتين بحثيتين الاستمارة التحليلية الخاصة بمضمون الأحزاب السياسية كعينة ممثلة لنخبة السياسية على صفحاتها الرسمية على موقع الفايسبوك والتي شملت كل من الأحزاب السياسية الجزائرية الثلاث: حزب التجمع الديمقراطي، جبهة القوى الاشتراكية، حركة مجتمع السلم وقد قدر عدد منشورات بالأيام 150 يوما خلال المدة بين فيفري2019 وجوان 2019. واعتمدنا على استمارة الاستبيان لمسح الجمهور المستخدم ولمتصفح والمتابع لهذه الصفحات السياسية على موقع الفايسبوك وقد قدرت حجم العينة بـ305 مفردة. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:  أظهرت النتائج فيما يتعلق بالدراسة التحليلية اتفاق الأحزاب حول الاهتمام الكبير بالقضايا والموضوعات السياسية باختلاف الحجم ونسب الاهتمام لكنها كان الأكثر ظهورا بين مختلف القضايا المجتمعية كالقضايا الاجتماعية والاقتصادية وغيرها.  لم تحقق الأحزاب السياسية النجاح الكبير في إعادة بعث العلاقة الاتصالية بين الجمهور أو الرأي العام الجزائري في ظل استخدام شبكات التواصل الاجتماعي المتاحة بين الطرفين الاتصاليين حيث أظهرت إعلاما تقليدي بوسائط جديدة وحديثة.  اختلف أولويات القضايا الجمهور عن قضايا الأحزاب السياسية الجزائرية، كما لم يبد الجمهور الجزائري اهتماما كبيرا بالمحتوى المنشور عبر الصفحات الرسمية الحزبية على موقع الفايسبوك.  اعتبر الرأي العام الجزائري المستخدم لموقع الفايسبوك والمتصفح لهذه الصفحات السياسية الرسمية أن الأحزاب السياسية الجزائرية لا تزال بعيدة عن الاستخدام المطلوب والفاعل لهذه التقنيات الاتصالية. ABSTRACT : This study aims to identify the uses of Algerian politicians for social networks and the priorities of the issues expressed in their political publications through their official pages on the Facebook site, and the priorities of the cases of the Algerian public used and following these pages, in light of the widespread use and follow-up and reliance on this new means of communication in various Media and a lot of times. Our study started from the main question: What are the priorities of the political issues of the Algerian political elite on the pages of political parties via Facebook, and what are the priorities of the public browsing these pages? We adopted in our study and based on what is known in media research in the context of studying priorities on the descriptive analytical approach, using on two research tools the analytical form for the content of political parties as a representative sample of the political elite on its official pages on Facebook, which included each of the three Algerian political parties: a party The Democratic Gathering, the Socialist Forces Front, and the Peace Society Movement. The number of posts was estimated in days 150 days during the period between February 2019 and June 2019. We adopted a questionnaire to survey the public used and to browse and follow these political pages On Facebook, the sample size was estimated at 305. The study concluded a set of results, the most important of which are:  Concerning the analytical study, the results showed that the parties agreed on the great interest in political issues and issues of different sizes and rates of interest, but it was the most visible among the various societal issues such as social and economic issues and others.  Political parties did not achieve the great success in resurrecting the communication relationship between the public or the Algerian public opinion in light of the use of the social networks available between the two communicative parties, as it demonstrated traditional media with new and modern media.  Priorities for public issues differed from those of Algerian political parties, and the Algerian public did not show much interest in the content published through the party's official pages on Facebook.  The Algerian public opinion that used the Facebook site and the browser of these official political pages considered that the Algerian political parties are still far from the required and effective use of these communication technologies
Description: جامعة محمد خيضر بسكرة
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24323
Appears in Collections:Département des sciences humaines

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة دكتوراه فائزة بوزید.pdf6,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.