Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24650
Title: | (2021) تصور مقترح لبرنامج تدريبي قائم على استراتيجية القبعات الست في تدريس مادة الرياضيات ودورها في تنمية التفكير الإبداعي- دراسة ميدانية بولاية الجلفة-. Doctoral thesis, université-biskra |
Authors: | غديري, مروة |
Keywords: | برنامج تدريبي-القبعات الست-التفكير الإبداعي-الرياضيات |
Issue Date: | 2021 |
Abstract: | هدفت الدراسة الى بناء برنامج تدريبي مقترح قائم على استراتيجية القبعات الست في تدريس مادة الرياضيات ودورها في تنمية التفكير الابداعي لتلاميذ سنة ثانية من التعليم المتوسط بولاية الجلفة، على عينة تكونت من (40) تلميذ من تلاميذ سنة ثانية متوسط بمتوسطة حاشي بلقاسم الجلفة، وزعت على مجموعتين متكافئتين تجريبية (20) تلميذ وضابطة (20) تلميذة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء برنامج تدريبي قائم على استراتيجية القبعات الست على وحدتي الأعداد العشرية والكسور لكتاب الرياضيات سنة ثانية متوسط مناهج الجيل الثاني. وبناء اختبار التفكير الإبداعي في الرياضيات بالإضافة الى تحليل محتوى وحدتي الأعداد العشرية والكسور. استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي القائم على المجموعتين، التجريبية والضابطة مع قياس قبلي-بعدي، وبرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS لمعالجة البيانات وتحليلها باستخدام اختبار T. Test لعينتين مستقلتين ومعادلة الكسب المعدل ومعامل ايتا لحجم الأثر، توصلت الدراسة الى النتائج التالية: ساهم البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية القبعات الست في تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسط في مادة الرياضيات. ساهم البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية القبعات الست في تنمية مهارة الطلاقة لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسط في مادة الرياضيات. ساهم البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية القبعات الست في تنمية مهارة المرونة لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسط في مادة الرياضيات. لم يساهم البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية القبعات الست في تنمية مهارة الأصالة لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسط في مادة الرياضيات. ABSTRACT : The study aimed at building a training program based on the six-hats strategy in teaching math and its role in developing the creative thinking of students in a second year of middle school in Djelfa. On sample consisted of (40) students second graders from Hachi Belkacem Djelfa, distributed into two equivalent groups : an experimental group consisting of (20) male students, and a control one consisting of (20) female students. To achieve the objectives of the study, building a training program based on the six-hats strategy on the decimal units and fractions of mathematical writers second year average second generation curriculum. And building the Creative Thinking test in Mathematics. In addition to content analysis of decimals and fractions. The researcher used the quasi-experimental two-group approach, experimental and controlled with a pre-post measurement. And the SPSS program for social Science Statistical Package for Data Processing and Analysis Using the for two independent samples T. Test, the adjusted gain equation and the Eta coefficient for the effect size. The study reached the following results: The six-hat strategy training program contributed to the development of creative thinking skills among students in their second year of intermediate education in mathematics. The six-hat strategy training program contributed to the development of the divorce skill of two-year middle school students in mathematics. The six-hat strategy training program has contributed to the development of flexibility skills among students in their second year of intermediate education in mathematics. The six-hat strategy training program did not contribute to the development of the authenticity skill of two-year-old middle school mathematics students |
Description: | جامعة محمد خيضر بسكرة |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24650 |
Appears in Collections: | Département des sciences sociales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
غديري مرو أطروحة الدكتوراه.pdf | 5,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.