Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/26447
Title: مساهمة المرونة الاستراتيجية للمؤسسة الاقتصادية الوطنية في خلق قيمة للزبون (دراسة حالة مؤسسة كوندور للإلكترونيات –برج بوعريريج-
Authors: ABDAOUI, Nawel
Issue Date: 2017
Abstract: RESUME : هدفت هذه الدراسة إلى تحليل مساهمة المرونة الاستراتيجية للمؤسسة الاقتصادية الوطنية في خلق قيمة للزبون، حيث تم اعتماد كل من المرونة الإنتاجية، مرونة رأس المال البشري، المرونة السوقية والمرونة التنافسية كأبعاد للمرونة الاستراتيجية. بينما تم تحليل قيمة الزبون إلى بعدين أساسيين هما المنافع الكلية والتكاليف الكلية. وللإجابة على إشكالية الدراسة وفرضياتها اخترنا مؤسسة Condor للإلكترونيات لتكون عينة ممثلة من مجتمع المؤسسات الاقتصادية الوطنية، حيث اعتمدنا على الاستبيان والمقابلة كأدوات لجمع البيانات. أين عملنا على توزيع استبيان على إطارات المؤسسة لقياس مرونتها الاستراتيجية ومساهمة هذه الأخيرة في خلق القيمة للزبون. كما توجهنا إلى زبائن المؤسسة لنقيس مدى ادراكهم للقيمة التي يتم خلقها على مستوى المؤسسة. توصلت الدراسة في الأخير إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن المرونة الاستراتيجية للمؤسسة الاقتصادية الوطنية تساهم في خلق قيمة للزبون من خلال المرونة الإنتاجية، مرونة رأس المال البشري، المرونة السوقية. كما أن زبائن المؤسسة يدركون القيمة التي تسلمها المؤسسة لهم خاصة من ناحية تخفيض التكاليف الكلية. ABSTRACT : This study aimed to analyze the contribution of the strategic flexibility of the National Economic firm on the value creation for the customer, where was adopted each of the productive flexibility, the human capital flexibility, market flexibility, and competitive flexibility as dimensions of the strategic flexibility. While the customer value analysis was divided into two key dimensions are: the total benefits and total costs. In order to answer the problematic study and its hypotheses, we chose Condor electronics as a representative sample of the community of national economic firms, where we adopted the questionnaire and interview as tools for data collection. We have distributed the questionnaire to the upper managers of the firm to measure the strategic flexibility and its contribution on the creation value for the customer. And We went to the firm’s customers to measure the extent of their perception of the value that is created at the firm’s level The study concluded at the last a set of results, the most important are: the strategic flexibility of the National Economic firm contribute on the value creation for the customer through the productive flexibility, the capital human flexibility, and the market flexibility. Also the firm customers percieve the value that the firm creates for them, especially in terms of reduction of the total costs.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/26447
Appears in Collections:Département des sciences économiques



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.