Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/5583
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالأستاذ: عبد القادر ميسوم-
dc.date.accessioned2015-05-21T17:49:29Z-
dc.date.available2015-05-21T17:49:29Z-
dc.date.issued2015-05-21-
dc.identifier.issn1112-6434-
dc.identifier.urihttp://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/5583-
dc.description.abstractملخــــــص: تنطلق فكرة هذا المقال من نزعة فضولية تطمح للكشف عن النسق العجائبي بمختلف تجلياته الشكلية والموضوعاتية، عند الروائي الليبي ( أحمد إبراهيم الفقيه)، ففي مجموعته القصصية ( اختفت النجوم فأين أنت) تحتل السخرية السوداء فضاء واسعا كحبكة فنية لرؤية العالم ورسمه بالتحولات والمسوخ، ولعله السياق العجائبي الذي يطرح ملف المواجهة بين سلطة الواقع ورحابة المتخيل، وهو مسار اختاره الكاتب لوظيفتين أساسيتين: تكثيف الدلالة ومضاعفة الاستنكار. Abstract : The idea of this article starts from a curious tendency to discover the pattern of the fantastic in its different formal and thematic manifestations in the works of the Libyan novelist Ahmed Ibrahim Elfagih. In his collection of stories (Stars Eclipsed, Where Are you Then), there is an extensive use of black satire as an artistic plot through which the world is perceived in its transformation and degeneration. This might be the fantastic pattern which can deal with the confrontation between the authority of the real and the flexibility of the imaginary. This is a trajectory which has been chosen by the author to achieve mainly two functions: the contestation of meaning and the multiplication of repulsionen_US
dc.language.isoaren_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: حبكة العجائبي / السخرية السوداء/ الفانتاستيكen_US
dc.subjectkeywords : The plot of the fantastic/ black satire/ the fantasticen_US
dc.titleحبكة العجائبي في المتخيل السردي العربي قراءة في عالم أحمد الفقيه* القصصيen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:العدد 16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
messoum-abdelkader.pdf235,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.