Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/7569
Title: أثر الثقافة التنظيمية على إدارة المعرفة دراسة عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية
Authors: وهيبة داسي
Keywords: الثقافة التنظيمية، إدارة المعرفة، المعرفة، المؤسسات الاقتصادية الجزائرية
Issue Date: 20-Mar-2016
Abstract: هدفت الدراسة الحالية لمعرفة أثر الثقافة التنظيمية على إدارة المعرفة في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية، ومن أجل ذلك تم إجراء الدراسة على مستوى ثلاث مؤسسات صناعية، استهدفت إطارات هذه المؤسسات. أما التحليل فقد اجري على 137 استبيان. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي واستخدمت الاستبيان والمقابلة كأداة للدراسة، حيث اشتملت الدراسة على ثلاث فرضيات صفرية، وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: - إن درجة تطبيق إدارة المعرفة في المؤسسات الصناعية الجزائرية المبحوثة كانت بمستوى مرتفع، وكان أعلاها بعد اكتساب المعرفة وأقلها بعد إنشاء المعرفة. - أن درجة الوعي للممارسات الثقافة التنظيمية الداعمة لإدارة المعرفة في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية المبحوثة كانت بمستوى مرتفع، وكان أعلاها بعد بناء ذاكرة تنظيمية و أقلها بعد التوجه بالأفراد. - يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للثقافة التنظيمية ( الرؤية المشتركة، القيم التنظيمية، الهيكل التنظيمي، التوجه بالأفراد، التوجه بالفريق، و الذاكرة التنظيمية) على إدارة المعرفة وأبعدها( اكتسب لمعرفة، إنشاء المعرفة، خزن المعرفة، المشاركة في المعرفة، تطبيق المعرفة) في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية. ABSTRACT : The present study aimed to determine the impact of organizational culture on knowledge management in Algerian economic enterprises. For this the researcher conducted an empirical study in three-state owned industrial enterprises located in Biskra state. The study followed the descriptive approach and used both the questionnaire and the interview as means for collecting primary data. Among the collected questionnaire models only 137 were accepted for use in statistical analysis and hypotheses testing. The study concluded a number of findings: • The degree of implementation of knowledge management in the surveyed Algerian economic enterprises was high, the highest of which was" The acquisition of knowledge" dimension , and the lowest « Knowledge creation” dimension. • Algerian economic enterprises possess a strong, positive organizational culture, the highest dimension of which was «Building an organizational memory” and the lowest was « Individuals oriented” dimension. • The Organizational Culture in term of (shared vision, organizational value, organizational structure, Individuals oriented, teams oriented, and Organizational memory) has a significant statistical impact on the Knowledge Management processes in term of (knowledge acquisition, knowledge conversion, knowledge sharing, knowledge storing, and knowledge application) in the Algerians economics enterprises
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/7569
Appears in Collections:Département des sciences de gestion

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
اثرالثقافة على ادارة المعرفة.pdf29,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.