Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9348
Title: التربيــة والسوسيــــولوجيا قراءة في المنظور الدوركايمي
Authors: أ. آسيا بومعيزة
أ. غنية ضيف
Issue Date: 2017
Abstract: الملخص: تعتبر مقاربة دوركايم للتربية عموما وللنظام التربوي مقاربة مؤسسة لسوسيولوجيا التربية، وقاعدة لمعظم التوجهات النظرية في التخصص سواء على مستوى معرفي أو منهجي، لذلك يعتبر الحفر في دلالة التربية من هذا المنظور من القواعد الأساسية للمشتغل في هذا الحقل المعرفي. وقد كرس دوركايم جهدا كبيرا لدراسة وتحليل التربية باعتبارها ظاهرة اجتماعية، ولازالت أعماله في هذا المجال تشكل أحد المرجعيات الأساسية للكثير من الأبحاث المعاصرة. وفي إطار البحث في إشكالية العلاقة بين التربية والسوسيولوجيا لا يمكن إغفال أطروحة دوركايم، لذلك يكون رهان هذه الورقة هو طرح أهم العناصر النظرية التي انبنى عليها تصور دوركايم السوسيولوجي في دراسة وتحليل التربية، وعرض العلاقة بين التربية والسوسيولوجيا في أطروحته، لتكون أداتنا في هذه القراءة كتاب دوركايم "التربية والسوسيولوجيا". Abstract : Durkheim's approach to education in general and to the educational system is an institutional approach to the sociology of education and a base for most of the theoretical orientations in specialization both at the cognitive and systematic level. Therefore, digging in the significance of education from this perspective is one of the basic rules of the worker in this field of knowledge. Durkheim has devoted considerable effort to studying and analyzing education as a social phenomenon, and his work in this field remains one of the main sources of much contemporary research. In this context, the paper presents the most important theoretical elements on which Durkheim's sociological approach was based on the study and analysis of education and the relationship between education and sociology in his thesis. Durkheim "Education and sociology
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9348
Appears in Collections:العدد16

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.pdf575,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.