Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9581
Title: | جدلية التقليدي والحداثي، قراءة في تحليل "جمال غريد" لثنائية الثابت والمتحول في البنية الثقافية الجزائرية. |
Authors: | د. زاوي فكروني |
Issue Date: | 2017 |
Abstract: | الملخص : كان الهدف من هذه المداخلة هو إعادة قراءة لأحدى دعائم المشروع الانثربولوجي الذي اقترحه "جمال غريد"، هذا الاخير الذي يرتكز على مفهوم مركزي هو "الثنائية الثقافية". فبالنسبة له المجتمع الجزائي هو مجتمع ثنائي: حداثي وتقليدي، وكل المحاولات التي طبقت لتحديثه فشلت، بل كانت لها نتائج عكسية. أكيد أن هذه الثنائية هي ثقافية بالمعنى الانثربولوجي الصريح، لكنها تتمظهر بوضوح من خلال الأفعال اليومية للافراد والجماعات الاجتماعية. وبالرغم من أن "جمال غريد" قد استعار المفهوم من تخصصات أخرى مثل الفلسفة وعلم الاجتماع والانثربولوجيا، إلا أنه أصبغ عليها لمسة المحلي لكي يطبقها في بحوثه الميدانية التي أجراها على قطاع واسع من مجالات الحياة الاجتماعية. وهو الامر الذي يجعلنا نجزم أنه ساهم في مسعى تأسيس لابيستمولوجيا محلي، نحن الباحثون العرب بأمس الحاجة إليه. هذا المسعى يجسد حركة بنائية وتراكمية لمجمل المعارف العلمية في الحقل الانثروبولوجي الجزائري، انه يخص رغبة وإرادة في وضع أسس لأنثربولوجيا الممارسة الميدانية لكنها موجهة برؤية ابيستمولوجية دقيقة ووجيهة لتكون اللبنة الاولى لانثربولوجيا جديدة تجسد القطيعة مع ما هو توفيقي Abstract : The objective that we aim through this communication aims to question on one of the foundations of anthropological project proposed by Djamel Guerid ,this project which is essentially based on the concept of "cultural duality." For him the Algerian society is double: modernist and traditionalist that efforts to impose the modernist society have in fact produced the opposite. Certainly, it is cultural in the anthropological sense of the term, but it is clearly manifested through the daily action of individuals and social groups. Recalling. Rightly, it is réapproprié this concept belonging to the philosophical traditions, sociological and anthropological, to better the redefine and apply in its empirical studies on a wide variety of objects. Where we can say that it has participated in the attempt of the foundation of a local épistémè .This épistémè which we are lacking in the Arab world. This approach fits in the constitutive movement and of cumulative scientific productions in the field of anthropology in Algeria. It is a desire to base an anthropology of practice guided by a vision the epistemological sharpened and revisit, in view of the creation of a new anthropology which would be breaking with what was current and conventional |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9581 |
Appears in Collections: | العدد03 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.فكروني زاوي.pdf | 620,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.