Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9883
Title: الإملاء ودوره في تعليم اللغة العربية الطور الأول: السنة الأولى والثاني ابتدائي أنموذجا
Authors: سديرة, فطيمة الزهرة
Issue Date: Jun-2017
Abstract: الملخص يُعد نشاط الإملاء من الأنشطة المهمة التي تُساعد التلاميذ في تعلم اللّغة العربية، وتُساعد الأستاذ في تعليمه إياه، وخاصة لتلاميذ المراحل الابتدائية ونخص بالذكر تلاميذ السنة الأولى والثانية ابتدائي، إذْ يسهم هذا النشاط بدوره في زيادة وتحصيل المعارف اللّغوية للتلاميذ، وإثراء رصيدهم اللغوي، وعبره يستطيع المتعلم التعبير عن أفكاره ومكامنه، وما يجول في ذهنه، ومن خلاله يكسب آلية تساعده على التحرير أو التعبير، كما يسهم هذا النشاط في التقليل من الأخطاء ال لّغوية عامة والإملائية خاصة، ويقلل من ظهورها في كتابات التلاميذ، لأن الأستاذ عند تقديمه لهذا النشاط يحاول تقويم كتابة المتعلم، وتصحيح وتصويب الأخطاء التي يقع فيها ، وبالتالي نشاط الإملاء من الأنشطة التي ترتكز على عدّة أنشطة أخرى: كالقراءة والكتابة والتعبير...وغيرها، بالإضافة إلى أنّه من الأنشطة التقويمية التي تُعالج العديد من القضايا اللغوية والكتابية، لذا يعدّ الإملاء من الأنشطة المهمة ولا تقل أهميته عن الأنشطة الأخرى، و يُستحسن الاهتمام فيه بتوفير الوسائل في البيئة التعليمية، وتنويع الطرق المقدمة به، وزيادة الحصص المخصصة له، وذلك لم رده النافع الذي يعود على التلاميذ، والحد من الأخطاء التي يقع فيها التلاميذ سواء أكان ذلك شفهيا أم كتابيا، ومحاولة تكوين فرد بارع لغويا. Summary : Dictation is considered as one of the most important activities ,which help pupils to learn the Arabic language and facilitates the teaching process for the teacher, especially for first and second year primary school’s pupil. This activity contributes to gain and rise pupils' linguistic knowledge. Taking that into account, the learner becomes capable of expressing his ideas, beliefs and what he thinks ,which earns him a mechanism to edit and express his thoughts, minimize linguistic errors in general and spelling errors in particular. The main objective of the teacher is to improve pupils' writing skill and correct the errors. Dictation activity depends on other complementary activities: reading ,writing and oral/written expression....etc. It’s also one of the evaluation activities that examine a lot of linguistic and writing questions. Based on that, dictation is as important as other activities. This importance requires great attention by providing the necessary and specific learning situation through diversifying its techniques and increasing the number of sessions dedicated to dictation in order to claim its benefits such as limiting oral and verbal errors in addition to creating a proficient language learner.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9883
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
50.pdf9,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.