Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9891
Title: الكتاب المدرسي و اثره في النمو المعرفي دراسة في كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة ابتدائي
Authors: سلمي, ياسمينة
Issue Date: Jun-2017
Abstract: ملخص الدراسة : تناولت هذه الدراسة تحميل كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة من التعليم الابتدائي الجزائري المعنون "بكتابي في اللغة العربية". حيث اتبعت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي، مستعينة بأسلوب تحميل المحتوى. كما اعتمدت الباحثة لإجراء هذه الدراسة على جانب نظري، حاولت من خلاله الإحاطة بمحتويات الكتاب المدرسي وعلاقته بدليله، كما أنها تطرقت إلى تعريف النمو المعرفي، مراحله و أهميته أما الجانب التطبيقي فتناول إجراءات الدراسة وعرض لنتائج التحميل. واليدء من هذه الدراسة هو الكشف عن نقاط القوة والضعف في الكتاب المدرسي. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الباحثة هي: - النصوص التوثيقية جدا إثرائية من الناحية المعرفية واللغوية. - تتسم لغة الكتاب بالسلاسة. - أسئلة النصوص القرائية مباشرة تخدم المقاربة النصية. و لكن ما أُعيب على الكتاب المدرسي هو الآتي: - طول حجم النصوص القرائية. - غلو النصوص الخيالية. - ضعف حضور النصوص الدينية. عدم إسهام الكتاب المدرسي في تزويد التلاميذ بالقيم و الاتجاهات والعادات المرغوب فيها إسلاميا Résumé:This study dealt with the analysis of the Arabic language book for the fourth year of primary education entitled “Bactabi in Arabic”. Where the researcher followed in this study the descriptive approach, using the method of content analysis. The researcher also used the study to produce the contents of the textbook and its relation to its guide. It also touched upon the definition of cognitive development, its stages and importance. The practical aspect dealt with the study procedures and presented the results of the analysis. The aim of this study is to reveal the strengths and weaknesses of the textbook. - The most prominent results of the researcher are -The documentary texts are very ethnically and linguistically rich - The language of the book is smooth - Questions directly reading texts, serving the text approach But what is wrong with the textbook is the following: - The length of the volume of reading texts -The most fantastic texts - Low attendance of religious texts -The non-contribution of the textbook in providing students with values, trends, and desirable habits Islamic.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9891
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
67.pdf6,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.