Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9893
Title: | المهاارت اللغوية وأثرها في النمو اللغوي عند تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي -ابتدائية أبي ذر الغفا ري بوشقرون أنموذجا |
Authors: | سليماني, فطيمة |
Issue Date: | Jun-2017 |
Abstract: | ملخص : هدفت الدراسة إلى تشخيص سبب ضعف تلاميذ السنة الخامسة من التعليم الابتدائي في اكتساب المهارات اللغوية الاستماع، التحدث، القراءة، الكتابة و انطلاقا من الاشكالية الآتية:ما سبب ضعف تلاميذ المرحلة الابتدائية في إتقان اللغة العربية؟ ومن هذا المنطلق جاء البحث موسوما ب:المهارات اللغوية و أثرها في النمو اللغوي عند تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي-دراسة ميدانية في مدرسة ابي ذر الغفاري بوشقرون- ، وقد تم تعريف المصطلحات في المدخل، كما تم التركيز على المهارات اللغوية في الفصل الأول ، أمل الفصل الثاني فكان للدراسة الميدانية و التي اقتصرت على محاولة إثبات أسباب ضعف و إهمال المهارات اللغوية مركزين على أهميتها في إثراء الرصيد الغوي لدى التلاميذ و خاصة في المرحلة الابتدائية. و أخيرا تحليل الاستبانة و التوصل من خلالها إلى مجموعة من النتائج و الحلول الممكنة لمعالجة ضعف التلاميذ والطرائق الممكنة لمساعدتهم على الاكتساب،و بالتالي تنمية ثروتهم اللغوية. Abstract The aim of this study is to investigate the reasons behind 5th grade primary school pupils' disability in acquiring the linguistic skills i.e. listening, speaking, reading and writing. The study probes the following research questions: what are the reasons of pupils ' disability in acquiring the linguistic skills? What solutions can be provided to such problem? Accordingly, this study is entitled as follow: The Linguistic skills and its Impact on the Linguistic Development 5th Grade Primary School pupils: a Field Study in Abou Dher Al Ghifari Primary School in Bouchagroune. The first chapter is devoted to the theoretical framework in which all concepts are distinctively defined. The emphasis, however, has been put on the linguistic skills. In chapter two, the researcher interprets the data collected in the field study. Interpretations help identifying the reasons behind the linguistic weakness and highlight the importance of the linguistic skills in this stage of pupils schooling. In conclusion, the researcher shows results of her study and suggests solutions to the problem being discussed. She also offers some tips to improve pupils' linguistic abilities. |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9893 |
Appears in Collections: | Faculté des Lettres et des Langues FLL |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.