Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12990
Title: | دور حصة التربية البدنية و الرياضية في التقليل من الاضطرابات النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي |
Authors: | بوغرارة جموعي |
Keywords: | حصة التربية البدنية و الرياضية ، الاضطرابات النفسية ، تلاميذ الطور الثانوي physical and athletic education, psychological disorders, secondary stage students |
Issue Date: | Jun-2019 |
Abstract: | عنوان الدراسة : دور حصة التربية البدنية و الرياضية في التقليل من الاضطرابات النفسية لدى تلاميذ الطور الثانوي، دراسة ميدانية على مستوى ثانوية زاغز جلول بلدية اورلال .ولاية بسكرة تهدف الدراسة الى : معرفة التغيرات الانفعالية التي تطرأ على المراهقين أثناء وبعد ممارسة التربية البدنية والرياضية الفرض من الدراسة : تلعب حصة التربية البدنية والرياضية دور فعال في التخفيف من الإضرابات النفسية ، لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. العينة : قمنا بأخذ عينة بإتباع الطريقة العشوائية ، وكان العدد الإجمالي لهذه العينة (90) تلميذ بنسبة تقارب 20 % الأداة المستخدمة : تم استخدام أداة الاستبيان أهم الاستنتاجات : حصة التربية البدنية والرياضية ذات مكانة أساسية في البرنامج الدراسي ،للتربية البدنية والرياضية دور إيجابي في معالجة الاضطرابات النفسية كالقلق. أهم الاقتراحات : إحاطة أساتذة التربية البدنية والرياضية غير المؤهلين بكل المعلومات التي تخص فئة المراهقين وسلوكهم وخصائصهم النفسية والانفعالية ومدى حساسية هذه المرحلة العمرية ،و - الإهتمام أكثر بالجانب النفسي للتلميذ خلال حصة التربية البدنية والرياضية Title of study: The role of physical and sports education in reducing psychological disorders in secondary stage students, field study at the secondary level zaghez djaloul .ourellel .biskra The aim of the study is to identify the emotional changes that occur during adolescence during and after the practice of physical education and sports Hypothesis: Physical education and sports play an effective role in alleviating psychological disorders (anxiety) among high school students. Sample: We took a sample using random method, and the total number of this sample (90) students Tool used: The questionnaire tool was used Main findings: Physical education and sports share of primary importance in the curriculum, physical education and sports have a positive role in the treatment of mental disorders such as anxiety. The most important suggestions: To inform the teachers of physical education and sports that are not qualified with all the information related to the category of adolescents and their behavior and psychological and emotional characteristics and the sensitivity of this age range, and - more attention to the psychological side of the student during the share of physical education and sports |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12990 |
Appears in Collections: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master2019-بوغرارة-جموعي.pdf | 1,29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.