Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13037
Title: دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تكوين مفهوم الذات البدني لدى التلاميذ في المرحلة الثانوية
Authors: قرباعي ياسين
Keywords: النشاط البدني الرياضي التربوي،الذات البدني ،المرحلة الثانوية
Physical Activity Physical Education, Physical Self, Secondary School
Issue Date: Jun-2019
Abstract: عنوان الدراسة : دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تكوين مفهوم الذات البدني لدى التلاميذ في المرحلة الثانوية،دراسة ميدانية على مستوى بعض ثانويات بلدية بسكرة . تهدف الدراسة الى : التعرف على مستوى تكوين مفهوم الذات البدني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية . الفرض من الدراسة : يؤثر النشاط البدني الرياضي التربوي على تكوين مفهوم الذات البدني لدى المراهقات في المرحلة الثانوية العينة : اعتمدنا في اختبار العينة الطريقة المقصودة ،تم اختيار 100 تلميذة مقسمة الى قسمين :50 تلميذة عادية و 50 تلميذة متشبهة الأداة المستخدمة : تم استخدام أداة مقياس إدراك الذات البدنية ( Corbin 1980 et Fox 1990 ) أهم الاستنتاجات : بعد التحقق من صحة الفرضيات الجزئية المقترحة في بداية الدراسة نستطيع القول بان الفرضية العامة التي تقول ان النشاط البدني الرياضي التربوي يؤثر على تكوين مفهوم الذات البدني لدى المراهقات في المرحلة الثانوية قد تحققت أهم الاقتراحات :  ضرورة اكساب الثقة لدى التلاميذ من قبل الاساتذة والحث على ممارسة الانشطة الرياضية المتنوعة والايجابة في اوقات الفراغ من اجل تنمية اللياقة البدنية وتحسين البنية الجسمية. Title of the study: The role of physical activity in sports education in the formation of the concept of the physical self in the secondary school students, a field study at the level of some of the secondary school of Biskra. The aim of the study is to identify the level of self-concept of the secondary students. Hypotheses of the study: Physical sports sports educational impact on the formation of the concept of self-physical in adolescent secondary school Sample: In the sample test, we selected 100 students divided into two categories: 50 ordinary students and 50 students. Tool used: The physical self-perception scale (Corbin 1980 et Fox 1990) The most important conclusions: After verifying the validity of the hypotheses proposed at the beginning of the study, we can say that the general hypothesis that physical sports sports education affects the formation of the concept of physical self in adolescent secondary school has been achieved The most important suggestions: - The need to gain confidence in the students by teachers and urge the exercise of various sports and leisure in order to develop fitness and improve the physical structure.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13037
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-قرباعي-ياسين.pdf1,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.