Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13041
Title: | دور الرياضة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية |
Authors: | مشلوك كمال |
Keywords: | الرياضة المدرسية،قيم المواطنة،تلاميذ المرحلة الثانوية school sports, citizenship values, secondary school studen |
Issue Date: | Jun-2019 |
Abstract: | عنوان الدراسة"دور الرياضة المدرسية في تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية " وتهدف الدراسة إلى معرفة للرياضة المدرسية دور في تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وقد تضمنت فرض الدراسة في مايلي تساهم الرياضة المدرسية في غرس قيم الانتماء لدى تلاميذ المرحلة الثانوية،تساهم الرياضة المدرسية في تحديد الحقوق والواجبات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية،تساهم الرياضة المدرسية في إبراز الحرية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية،تساهم الرياضة المدرسية في تحقيق المشاركة المجتمعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وقد تمثلت عينة البحث في 50 تلميذا ممارسين للرياضة المدرسية موزعين على مستوى 3 ثانويات مدينة بسكرة وتم اختيارهم بطريقة قصدية ،واعتمدنا على الاستبيان لجمع المعلومات موجه إلى تلاميذ المرحلة الثانوية واستنتجنا أن للرياضة المدرسية دور في تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وكذا تساهم الرياضة المدرسية في غرس قيم الانتماء لدى تلاميذ المرحلة الثانوية،تساهم الرياضة المدرسية في تحديد الحقوق والواجبات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية،تساهم الرياضة المدرسية في إبراز الحرية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية،تساهم الرياضة المدرسية في تحقيق المشاركة المجتمعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ومن بين اقتراحاتنا زيادة الاهتمام بالرياضة المدرسية للرفع من مستوى التلاميذ وإبراز مواهبهم وقدراتهم وكذا تحسيس الأستاذ بالدور الذي تلعبه الرياضة المدرسية وكيفية استغلالها في تنمية قيم المواطنة لدى تخصيص . Title of the study "The role of school sports in developing the values of citizenship among high school students" The aim of the study is to learn about school sports as a role in the development of the values of citizenship among high school students In addition, school sports contribute to instilling the values of belonging among high school students. School sports contribute to determining the rights and duties of high school students. School sports contribute to the freedom of secondary school pupils. School sports contribute to the social participation of pupils Secondary school. The sample consisted of 50 students practicing school sports distributed at the level of 3 secondary schools in Biskra. They were selected in a deliberate manner. We relied on the questionnaire to collect information for high school students. We concluded that for Riyadh School sports contribute to the development of the values of citizenship among high school students. School sports contribute to instilling the values of belonging among high school students. School sports contribute to determining the rights and duties of high school students. School sports contribute to the freedom of secondary school pupils. In the achievement of communityparticipation among secondary school students. Among our suggestions is increasing the interest in school sports to raise the level of students and highlight their talents and abilities, as well as to sensitize the professor about the role played by school sport and how to exploit it Numeih citizenship values in the allocation. |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/13041 |
Appears in Collections: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master2019-مشلوك-كمال.pdf | 1,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.