Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14501
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | عكسه, سهيلة | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-11T09:43:47Z | - |
dc.date.available | 2019-12-11T09:43:47Z | - |
dc.date.issued | 2019-06-22 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14501 | - |
dc.description.abstract | الملخص: یهدف هذا البحث إلى اختبار دور استخدام الخارئط الذهنیة في تثبیت القواعد النحویة و الصرفیة لدى متعلمي السنة ال اربعة من التعلیم الابتدائي، ومشكلة هذا البحث متضمنة في السؤال الأتي:هل للخ ارئط الذهنیة دور في تثبیت القواعد النحویة والصرفیة لدى متعلمي السنة ال اربعة من التعلیم الابتدائي؟ وقد تكونت عینة الد ارسة من )56 )تلمیذا من تلامیذ السنة ال اربعة من التعلیم الابتدائي للعام الد ارسي 2018 م_ 2019 م، في ابتدائیة" بخوش محمد بن لعروسي" في بسكرة بالج ازئر، وقد قسمناها إلى مجموعتین متساویتین (تجریبیة درست بالخ ارئط الذهنیة وضابطة درست بالطریقة الاعتیادیة)، بعد إج ارء الاختبار القبلي والبعدي للمجموعتین، وبالاستعانة ببعض الأسالیب الإحصائیة توصلنا إلى النتائج التالیة: للخ ارئط الذهنیة دور كبیر في تثبیت القواعد النحویة والصرفیة. وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائیة بین أف ارد المجموعة التجریبیة والضابطة في القیاس البعدي لصالح المجموعة التجریبیة. The abstract: The search aims to examine the use of Mind Maps in the consolidating grammatical and morphological rules for fourth year primary pupils education. The search of raises the following questions: Do Mind Maps have a role in consolidating the grammatical and morphological rules for fourth year in primary schools? The study sample is contains consisted of )56( learners students for academic year2018/2019 in "bekhouche Mohammad bne laarousi" primary schools Biskra, Algeria. We have divided the sample into two equal groups experimental that raises the experiment and the study With. After conducting the test (per-and post-test) with and the use of statistical methods we reached to the following results: the use of Mind Maps in installation of grammatical and morphological rules is statistically And that there are differences between the experimental and control groups. | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.title | دَورُ الخَّرَائِطِ الذِّهْنِيَةِ فِي تَثبِيتِ القَّوَاعِدِ النَّحوِيَةِ وَالصَّرفيّةِ لَدَى مُتَعَلِمِي السَّنَةُ الرَّابعة من التعليم الإبتدائي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Faculté des Lettres et des Langues FLL |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
دَورُ الخَّرَائِطِ الذِّهْنِيَةِ فِي تَثبِيتِ القَّوَاعِدِ النَّحوِيَةِ وَالصَّرفيّةِ لَدَى مُتَعَلِمِي السَّنَةُ الرَّابعةإبتدائي.pdf | 26,61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.