Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14507
Title: دور الوسائــل التعليميـة في تنميــة المــهارات لدى تلاميــذ الــمرحلة الابـــتدائية - ابتدائية خليف محــمد أنموذجا -
Authors: مصمودي, حسناء
مغزي شاعة, فاتن
Issue Date: 24-Jun-2019
Abstract: الملخص: حاولنا في هذا البحث تناول موضوع "دور الوسائل التعليمية في تنمية المهارات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية – خليف محمد – امليلي – ا ً نموذج – ". حيث كان الاعتماد على خطة مكونة من مقدمة، مدخل،فصلين و خاتمة . فجاء المدخل معنون ب:"مفاهيم في العملية التعليمية" وقد ضم أهم المصطلحات التي ّم، المحتوى .) تخص الموضوع من المفهوم(التعليمية،التعلم،التعليم،التدريس،المعلم،المتعل ثم الفصل الأول جاء تحت عنوان "ماهية الوسائل التعليمية" وقد اقتصرت هذه الأخيرة على مفهوم الوسائل التعليمية لغة و اصطلاحا، خصائص الوسائل التعليمية،أنواع الوسائل التعليمية،شروط استخدام الوسائل التعليمية،دور الوسائل التعليمية في تطوير العملية التعليمية،أهمية الوسائل التعليمية . ودعمنا هذا الفصل بدراسة ميدانية تناولنا فيها الإجراءات الميدانية لهذه الدراسة ثم تحليل هذه المعطيات ووضع هذه البيانات في جداول واستخلاص النتائج. وذيل البحث بخاتمة احتوت أهم النتائج المتوصل إليها من هاته الدراسة . abstruct: In this thesis, we discussed the role of pedagogical tools in the development of the skills of primary school students - Khalif Mohammed - Emili - in model. It was based on a plan consisting of an introduction, two chapters and a conclusion. The introduction is entitled: "Concepts in the educational process" and includes the most important terms that relate to the subject of the concept (education, learning, teaching, teacher, learner, content). Then, the first chapter was entitled "What is the pedagogical medium"? The latter was limited to the concept of pedagogical language and terminology, the characteristics of the teaching material, the types of teaching material, the conditions of use of the teaching material, the role of the teaching material in the development of the educational process. We supported this chapter with a field study in which we discussed the procedures of this field study, then analyzed these data and placed them in tables and drew conclusions. And the end of the research ended with the most important results of this study
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14507
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.